Kjempeoppslutning om dansetilbudet på Haugerud

- Da vi planla det nye dansetilbudet sist sommer, visste vi ikke hva slags respons vi ville få. Vi håpet på brukbar interesse, men responsen ble over all forventning. Vi måtte skaffe flere instruktører, flere og større lokaler og dele opp i flere grupper. Full klaff, sier prosjektleder Laila Svendsen i Haugerud IF (midt på bildet).

Haugerud IF har de siste årene hatt noen spredte dansetilbud, litt for barn og Zumba og Bollywood for damer. Rett før sommeren ble klubben utfordret til å satse større på dans. – Norges Danseforbund ringte og ville ha med Haugerud IF på et utviklingsprosjekt. De ville teste inkludering av dans i et ordinært idrettslag. Dette klaffet bra med klubbens egen utviklingsplan som nettopp legger opp til å utvide spekteret av tilbud i klubben, sier Laila Svendsen.

Her er prosjektleder Laila Svendsen (i midten) sammen med instruktørene på de yngste barnepartiene, f.v. Amra, Sara, Celine og Natasha.

Laila ble engasjert som deltids prosjektleder for å dra i gang det nye tilbudet etter at Bydel Alna hadde bevilget penger til Haugerud IF for å lage et større dansetilbud for Haugerud og Trosterud. – Nå har vi hatt vareopptelling, og resultatet høsten 2017 ble langt over det vi turte å håpe på. Opptellingen viser at danseklassene i høst har hatt totalt 175 deltakere. Dette er en økning på godt over 100 deltakere fra det vi har hatt tidligere år.

Vil du danse i 2018? Les om dansetilbudet på Haugerud neste halvår her.

Haugerud IF ser viktigheten av å ha gode og mange dansetilbud i nærmiljøet. Både deltakere, foreldre og nærmiljøet tjener på at aktivitetene er i gangavstand. Da trenger man ikke å sette seg i bilen eller på t-banen for å reise til et danselokale et annet sted i byen. Dette sparer tid og bekymringer for barnefamilier, samtidig som det skaper et mer levende lokalsamfunn.

Bollywood-gjengen i aksjon.

Både barneklassene og voksenklassene har fått bra oppslutning. – Til barnekursene måtte vi skaffe både flere instruktører og ekstra lokaler. Pågangen var så stor at vi måtte dele opp i flere grupper. Samtidig har vi lært mye om hva som må til for å lage danseaktivitet for spesielt tre- til seks-åringer. Det blir noe litt annet enn å lage dans for tenåringer eller voksne. Dette tror vi har vært en nyttig erfaring ikke bare for klubben, men også for instruktørene og foreldrene, sier Laila.

Prosjektlederen forteller at klubben nå vet mer om hvor man må sette inn støtet på markedsføring. – Vi må jobbe mer med å få med tenåringer. Her tror vi potensialet er stort, men vi har ikke nådd ut til målgruppene. Og så vil vi legge ekstra innsats ned i å markedsføre Bollywood-kurset. Dette er morsom trim, kanskje spesielt for dem som kjenner Bollywood-kulturen fra filmer, men det passer for alle..

Linedance var et av de nye tilbudene våre i høst. Her fikk vi låne topp instruktører fra Danseforbundet i oppstarten, og utover høsten fylte vi opp kurset. Linedance fortsetter i 2018. Det samme gjør de øvrige kursene, men de yngste gruppene blir nå delt inn i mindre aldersspenn slik at det blir lettere å lykkes både for barn og instruktører.

Dag Endal (t.h.) tok i mot 67.000 kroner til dansespeil fra Gjensidigestiftelsen, sammen med bl.a. Hege Ajer Petterson som fikk penger til aktivitet i Furuset IF.

2017 ble avsluttet med en hyggelig overraskelse fra Gjensidigestiftelsen. Haugerud IF fikk rett før jul innvilget en søknad på 67.000 kroner til å kjøpe mobile dansespeil. Dette gjør prosjektlederen glad! – Vi vokste raskt ut av danserommet i kjelleren på Haugerudhallen og måtte ut og se etter nye lokaler. Utfordringen er å finne lokaler med dansespeil. Dem er det ikke så mange av, og danseundervisning for både eldre barn, ungdom og voksne blir best når instruktørene kan bruke speil. Med mobile dansespeil kan vi bruke flere lokaler, avslutter Laila Svendsen.

Akers Avis hadde en reportasje om utdeling av pengesjekker fra Gjensidigestiftelsen til foreninger i Groruddalen.

Bildene nedenfor er tatt fra noen av dansepartiene i høst.