Nesten alt rett og (nesten) så alt gikk galt

Vi fortsetter å vinne kamper og biter særdeles bra fra oss i ¾ av kampen, noe som gir ett bra toppnivå. Men så var det disse korte stunder med totalt mørke da.... I beste Hiffen-ånd liker vi å gjøre det spennende for de mange som har funnet sin plass på tribunen, så også denne gang når vi damene gjestet OSI.

Serie 2.Div: OSI – Haugerud :: 4-5 (0-2, 1-1, 3-2)
Målene våre: 0-1 Helena (Tonje), 0-2 Sara (Helena), 0-3 Ann Wenche (-), 1-4 Helena (Marianne), 1-5 Sara (Trude)

En nær utilgivelig tidlig kampstart på en søndag, og mange trøtte tryner å møte 50 minutter før kampstart i Domus Athletica. Mulig at hjemmelaget med ivrige studenter opptatt med eksamen spekulerte i nettopp dette. Uansett, alle får slept skrotten ut av dyna sånn tålelig i tide, og med to ivrige dommere med smilet på plass var vi alle klare til dyst.

I en jevn første periode er det alikevel ikke ufortjent at det er bortelaget som tar ledelsen 1-0. Dette etter ett flott mål av Helena på pasning fra Tonje, før 9 minutter hadde gått. Vi skaper bra med sjanser etter dette også, men er nok litt for passive på returer. Bakover er det greit og vi har stort sett koll på det meste som kommer. Vi må igjennom en utvisning på Guro og rir av dette bra mot hjemmelagets oppstilling – ingen mål bakover der heller. Noe smårusk er det dog, og vi tar en kort prat om dette i pausen.

Snaue to minutter inn i 2. perioden smeller vi til igjen, og det er vel ikke så mye å si på at vi øker ledelsen heller. Denne gangen er det Sara som får æren av å sette en i nota, når hun følger på retur etter Helenas skudd.
Vi fortsetter å skape sjanser, men midtveis starter vi å snikinnføre en ny taktikk. Ikke en vi trenere har valgt ut, og ei en som passer oss noe bra. Faktisk er det som ingen lag passer denne taktikken, også kjent som “vi prøver å gjørra det sjæl” taktikken.

Vi starter denne perioden lettere panisk, og dermed er det duket for ytterligere en utvisning for oss. Therese er siste person av en rekke med slag, og det er ingenting å snakke om med dommere på denne.
Dette undertallet starter enda bedre enn forrige dog, når Ann Wenche bryter igjennom på egen hånd og trygt stänkar inn den alene med keeper, mot spillets gang på dette tidspunktet.
Vi leder nå med tre mål, men gleden varer ikke så lenge. OSI strammer seg opp og vi blir dratt ut litt av formasjon og de utnytter overtallet på en flott måte med en scoring i lengste for keeper. Vips – nerve i kampen igjen.

Nå er de fleste valg vi tar blitt mer og mer preget av at vi ikke spiller ballen til hverandre lenger. Det gjør det enklere for OSI å låse oss ned og til å skape mer utrygghet enn nødvendig. Det blir så slitsomt til slutt at vi trenere velger å ta en time-out etter 45 minutter. Nok er nok tenker vi, vi får roe de ned og tenne de litt for lagspill. Det virker sånn som vi håper og vi setter vår fjerde for dagen gjennom Helena, etter pass fra Marianne. Booom – der satt den igjen – Sara smetter igjennom på pass fra Trude og setter en alene med keeper. 12 minutter igjen på tavla og vi ser ut til å ha drept kampen med relativt komfortable 1-5 på tavla.

Vi vet jo egentlig bedre, vi har jo gjort det spennende i tilsvarende tilfeller før, og kortslutter til de grader. Vender inn mot spillere og gir fra oss ballen i egne sone. Foran mål – bak mål og to baklengs på samme bytt. Vi har allerede brukt vår time-out og kan kun bivåne det hele, og styre så godt vi får til mellom byttene. OSI tar underlig nok en time-out ved sin siste og fjerde scoring, noe som gir oss tid til å samle troppen litt. Vi holder dette også ut, og vinner også denne andre seriekampen.

Det er også en egenskap å vinne på en etter hvert middels dag, det tar vi med oss. I tillegg spiller vi med både tempo og god presisjon i pasningsspillet i våre beste perioder, og må bare jobbe sammen videre for å heve laveste-nivået vårt.

Vi takker OSI for kampen og ønsker de lykke til videre med sesongen!

– coaches