2020: Tidenes aktivitetssommer på Haugerud og Trosterud!

- Nå har det vært stille og dødt lenge nok. Denne sommeren 2020 skal det i hvert fall ikke være ferie i trim- og idrettstilbudet. Snarere tvert imot. Haugerud IF skal i år lage tidenes aktivitetssommer for barn og ungdom på Haugerud, Trosterud og Lutvann. - Det er bare å begynne å glede seg, sier klubbleder Dag Endal.

Nå har det vært helt musestille i alle idrettsanleggene i ni uker. Barn og ungdom har vært hjemme og inne. – De unge har vært kjempeflinke med å følge opp både smittevern og skolearbeid disse ukene. Nå fortjener de å få møtes igjen og å få røre på seg. Det blir en uvanlig sommer også, der de fleste ikke kan reise på de turene som de bruker å ha, eller på turene de har bestilt. Da skal vi sørge for at barn og ungdom får det hyggelig her vi bor, sier Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez i HIF.

Thor Olav ønsker velkommen til sommeraktivitet i HIF-regi

Hårete mål

Thor Olav er prosjektleder sammen med Kevin Hansen for det som Haugerud IF har kalt «tidenes aktivitetssommer». – Dette er et hårete mål, innrømmer Kevin. – Men vi satser. Målet vårt for sommeren er klart, men krever litt arbeid: Flest mulig aktiviteter, flest mulig deltakere, bredest mulig tilbud, flest mulig dager. Vi skal sette inn alle ressursene vi har av folk, og så håper vi på økonomisk støtte utenfra til å gjøre alt vi har lyst til.

Det blir sommerjobber for ungdom

Et viktig delmål for sommerprogrammet er å skape sommerjobber for ungdom. – Vi trenger mange gode medhjelpere når alle aktivitetene skal gjennomføres. Trenere, instruktører, hjelpetrenere, aktivitetsledere. Vi trenger folk til PR, fotografering, følge opp sosiale medier, lage mat. Og organisere konkurranser, lede turneringer, dømme kamper, skape stemning, forteller Thor Olav. – Vi kommer først og fremst til å tilby disse jobbene til dem som har gått Unge ledere-kursene. Disse har vist engasjement og fått opplæring. Nå skal de få sjansen til å jobbe, prøve seg som ledere og tjene noen sommerkroner.

Både ute og inne

Kevin er ikke bare prosjektleder for sommeren, men også er erfaren innebandytrener

Kevin og Thor Olav har startet planlegging av sommerprogrammet, men det er mye som gjenstår å gjøre. Pluss at vi må få ny avklaring på hva som er lov å drive med av aktivitet fra 15. juni. – Men hvis alt blir som vi håper, planlegger vi å tilby blant annet klatring, badminton, mange slags danseformer, cricket, fotball, håndball, tennis, basket, bading, FIFA-turneringer, Åpen hall, capoeira, sjakk, sykling, rullebrett, Sommerpatruljen og enda mer, lover Kevin. – Aktivitetene blir gjennomført her lokalt i de anleggene idretten bruker til vanlig, pluss at vi også skal ta Østmarka i bruk. Noen tilbud blir inne, andre ute.

Alt blir gratis

Hvis Haugerud IF lykkes med å planlegge godt og skaffe økonomisk støtte til sommerprogrammet, kommer klubben til å tilby alle aktivitetene helt gratis. Deltakerne får låne nødvendig utstyr, og det vil bli tilbud om sunn mat, drikke og frukt der det er naturlig og praktisk mulig.

Klubben håper også å få til et samarbeid med andre foreninger og med bydel, fritidsklubber og frivilligsentralen slik at vi til sammen kan lage et best mulig sommerprogram.

Smittefritt og trygt

HIF-leder Dag Endal sier at klubben har vært nøye med å følge alle smittevernregler og rutiner siden aktiviteten i klubben og i hele landet ble stengt ned 12. mars. – Det skal vi fortsette med. Det kommer nye regler steg for steg, og hvis det ikke blir nye smitteutbrudd, vil vi få lov å gjøre mer og mer. Men uansett hva reglene blir når vi kommer til sommeren, skal vi følge dem. Vi skal sørge for at barn og ungdom skal kunne delta og være trygge og at de kan få være sammen med minimal risiko for å bli smittet, forsikrer Dag Endal.

Badminton er en av de mange aktivitetene du kan få prøve i sommer.