Årets Forbilde er kåret!

Haugerud Idrettsforening har for første gang i historien utgitt en egen pris til den personen som har utmerket seg i løpet av året. Prisen for årets forbilde gikk fortjent til ei som har gjort en solid innsats gjennom året.

Klubben ønsket i år å hedre en av de mange frivillige som jobber utrettelig for klubben, og klubben opprettet derfor en egen pris for årets forbilde. Håpet er at denne prisen kan deles ut årlig til en person som har utmerket seg ekstra gjennom året.

– Det er mange fantastiske frivillige som er en del av klubben vår, og som gjør en fantastisk innsats. Noen ganger må vi ta et steg tilbake og reflektere over om vi roper høyt nok om alle de som gjør en innsats for klubben vår, og om de får den oppmerksomheten de fortjener. Det er ikke alltid like lett å vite hva man kan gjøre for alle de som jobber for klubben på frivillig basis eller symbolske summer, men det minste vi kan gjøre er å opprette en pris til den som har gjort en formidabel innsats på flere nivåer i klubben. Derfor opprettet vi prisen som årets forbilde som vi håper kan bli en tradisjon, sier Thor Olav.

Den personen som i år vant den historiske prisen var Dilara Senel. Dilara er en del av et trenerteam på to jenter som er fotballtrenere for J2007-kullet. J2007 ble til som et lag etter at 4-5 jenter kom i 2018 og spurte om de kunne begynne med fotball i Haugerud IF. Klubben hev seg rundt, startet opp laget og Dilara Senel og Iman Essadiki meldte seg som trenere for gjengen. Siden den gang har jentegjengen bare vokst og vokst og teller i dag rundt 20 spillere.

– Det Dilara og Iman har gjort med det fotballaget er helt unikt. I en tid der idretten sentralt og i Norges Fotballforbund har et ekstra fokus på og mål om å øke jenteandelen i idretten, og da spesielt andelen minoritetsjenter, er det en del av hverdagen til disse jentene. De har beholdt jentene som startet laget, og de har rekruttert flere jenter gjennom de siste årene. Idrettens visjon om flere jenter i idretten er hverdagen til J2007 med Iman og Dilara som ansvarlige. Dette beviser at vi må finne de beste menneskene til å være trenere, ikke nødvendigvis den “beste” treneren, sier daglig leder, Thor Olav.

Tidligere i høst inviterte Norges Fotballforbund J2007 på landskamp på Ullevål der Norge møtte Belgia. Den reportasjen kan du se her

Dette er bare en liten del av hva Dilara har vært med på å skape på Haugerud det siste året. Utenom sitt verv som trener har Dilara spilt en svært viktig rolle under klubbens sommerprogram der hun var klubbens representant og ansvarlige i samarbeidet klubben hadde med ICC og Eid-feiringen som ble arrangert i sommer. Her  jobbet Dilara som arbeidsleder der hun hadde ansvaret for flere ungdommer i jobb, og organiserte det hele fra klubben sin side. Dilara var også organisator og hjelpetrener på fotballskolene klubben arrangerte i sommer. Denne høsten har Dilara fortsatt vært svært aktiv i klubben, og har hatt ansvaret for kioskdriften til Haugerud Fotball sine A-lagskamper. Under disse kampene har hun hatt en stab på 5 ungdommer under seg som hun har ledet under kioskdriften. Dilara har også vært ansvarlig for flere sosiale aktiviteter for ungdom, der høydepunktet var en egenorganisert utflukt med rundt 30 deltakere. I tillegg til dette sitter Dilara som aktivt styremedlem i klubbens ungdomsråd.

En glad prisvinner fikk i går beviset på at hun er Årets Forbilde i Haugerud IF

Daglig leder Thor Olav er imponert over hva Dilara har utrettet i året som er gått.

– Det var ingen tvil om at det var Dilara som måtte bli årets vinner. Tross sin unge alder viser hun seg som et helt unikt ledertalent. Hennes arbeidskapasitet og stå på vilje som frivillig og bidragsyter er en inspirasjon for meg, og forhåpentligvis mange andre i klubben vår.

Styreleder, Dag Endal er helt enig i beslutningen om at Dilara skulle vinne klubbens aller første pris for årets forbilde.

– Dilara er helt fantastisk, og vi skulle gjerne ha satt Dilara på sokkel i idrettsparken slik at vi kunne ha hatt henne her for alltid. Vi får bare krysse fingrene for at Dilara blir i klubben i mange år til, sier Dag Endal.

Hovedpersonen selv ble utrolig glad når hun fikk tildelt prisen på juleavslutning for ungdomsrådet lørdag 20.11.

– Jeg må bare få takke klubben så utrolig mye for oppmerksomhetene, og jeg setter utrolig stor pris på denne prisen. Klubben er alltid så støttende, og det er takket være klubben vi klarer å få til så mye i nærmiljøet. Jeg må få takke Monir, Dag og Thor Olav, som virkelig er mennesker som fortjener å sitte i lederroller i klubben, og vi på Haugerud er heldige som har dem, sier en alltid like ydmyk prisvinner.

All ære til deg, Dilara. Og gratulerer så mye med prisen for ÅRETS FORBILDE!