Basket-foreldre er ikke som alle andre foreldre!

Når gutta går ut på basketbanen for å kjempe om poeng sitter det tre foreldre i bakgrunnen som er lagets aller viktigste nøkkelspillere!

Da Haugerud IF ble valgt til foregangsklubb av Oslo Idrettskrets fikk klubben midler til å starte opp nye aktiviteter for barn og unge. Å skulle velge hvilke aktiviteter man skal satse på er aldri enkelt, men det blir en hel del enklere når man har aktive ressurspersoner i nærmiljøet som ønsker å bidra til et mer mangfoldig aktivitetstilbud. Sønnen til Gunn Tek-Karlsrud, Emre, ønsket å begynne å spille basket igjen etter noen års fravær fra organisert basket. Andre klubber var i kikkerten, men det egentlige ønsket var å spille basket sammen med kompiser på Haugerud. Gunn tok opp hansken og kontaktet klubben og forhørte som om det var mulig med basket i Haugerud IF. Med støtte fra Oslo Idrettskrets kunne vi heldigvis sette i gang et pilotprosjekt med basket i Haugerud IF, men selv om man hadde pengene på plass er det en kabal som skal gå opp når det kommer til treninger, kjøring til kamper og alt det andre som hører med.

Fozia, Gunn og Linda klare til innsats!

Gunn Tek-Karlsrud, Fozia Zuabir og Linda Larsen er tre basket-foreldre som virkelig har tatt i et tak og fått realisert basket-prosjektet i Haugerud IF. Gunn har tatt på seg rollen som lagleder, og reist rundt på møter med basketforbundet og andre aktører som har hatt interesse for Haugerud Basket. Den fantastiske innsatsen har ført til nye drakter fra Sparebankstiftelsen, én ball hver fra basketforbundet til alle spillerne på G16-laget og nå nye basket mål som snart skal monteres i hallen. For noen måneder siden ble Linda koblet på som lagleder, og Fozia ble også med. Sammen har de tre damene sittet i sekretariatet på hjemmekampene til gutta.

Gunn syntes arbeidet med basketen i Haugerud er gøy:

“Jeg hadde aldri tenkt at det var slik det skulle bli, at jeg skulle bli lagleder og bli så involvert både i basket og i HIF og idrett generelt. Jeg som selv aldri har drevet med organisert idrett. Men, jeg synes det er veldig gøy og håper virkelig at vi klarer å bygge en egen basketball klubb på Haugerud. Det er mye jobb å være lagleder, spesielt når det er nyoppstartet og ingen andre lag å støtte seg på. Jeg har fått utrolig mye hjelp fra klubben.Vi har møtt utrolig mye støtte også fra NBBF (Norges Basketballforbund) og alle klubber som hører at vi har startet opp er veldig positive og hyggelige. Basket har vært relativt lite i Norge men er absolutt i vekst nå”

Gunn står klar med nye drakter!

Klubben opplever det samme. Basket er en populær idrett i nærmiljøet og sporten har potensiale til å bli en stor aktivitet i klubben. For å klare det er vi avhengige av flere frivillige som Gunn, Linda og Fozia som kan realisere basket-drømmene som spirer i nærmiljøet.

Vår største verdiskapning er det frivilligheten som står for. Uten foreldre, trenere, lagledere og andre ressurspersoner som stiller opp som frivillige har vi ikke mulighet til å holde oppe det aktivitetsnivået vi har i dag. Klubben er idag svært heldige som har mange ressurspersoner som frivillige, men nye tilskudd som er klare til å gjøre en innsats er alltid velkomne til klubben.

Ønsker du å bidra som frivillig i klubben? Kontakt oss her.

Klubbens verdigrunnlag er Mangfold – Glede – Forbilder, og det er liten tvil om at dette er fantastiske forbilder for hele nærmiljøet, og at de har klart å skape idrettsglede for flere ungdommer og et mer mangfoldig aktivitetsnivå for klubben.

Tusen takk Gunn, Fozia og Linda!