Basketgutta på Haugerud klare til kamp!

Nå er de klare til innsats. Basketgutta på Haugerud er dresset opp med nye drakter; en gave fra Sparebankstiftelsen. Da skulle alt ligge til rette for første seriekamp i Fredrikstad tidlig i oktober. For øvrig er det første gang i Haugerud IFs snart femtiårige historie at klubben stiller med basketlag i seriespill.

Basketgutta, som går på ungdomsskolen på Haugerud, har trent en vinter. Målet har vært å bli klare til seriespill denne høsten. Det er mye som skal ordnes, men en av de viktigste brikkene falt på plass sist fredag da lagleder Gunn Tek-Karlsrud møtte opp på trening med en kartong full av kampdrakter.

Helt nye drakter, levert av firmaet Rising Ballers som har spesialisert seg på basketutstyr. Basketspillere har en litt annen type drakter enn f.eks. fotball og håndball, som man vil se av bildene. Men fargene er de samme; Haugerud IFs rødt og blått. På bildet ser vi laget i nye drakter og med trenerne Emilio Turkalj (t.v.) og Jonas Cabusao på hver sin side.

Og så var klubben så heldig å få nyte godt av den nye støtteordningen som Sparebankstiftelsen DNB nylig lanserte, der man gir støtte til kjøp av drakter til lag som ikke har annen sponsor.

– Takk for støtten, sier styreleder Dag Endal i Haugerud IF. – Nå har vi penger ikke bare til drakter for G16-laget, men også til et litt yngre lag som vi håper å få i gang ganske raskt. Tre av tenåringene våre har gått trenerkurs og håper å kunne trene et lag med spillere fra barneskolen.

Les mer om Sparebankstiftelsen DNB her.

Troppen på G16-laget består av gutter som går i åttende, niende og tiendeklasse på Haugerud skole. Det betyr at mange av dem nok vil møte motstanderlag med litt eldre spillere. Pluss at vi møter lag som har spilt lengre sammen enn våre gutter. – Det blir spennende å se hva Haugerudgutta kan få til, og uansett vil det bli veldig lærerikt, sier HIF-lederen.

–  Det blir bråstart med seriespillet, forteller lagleder Gunn, som har tatt ansvaret for alle de praktiske forberedelsene til sesongstarten. – Vi debuterer en lørdag morgen i Fredrikstad, nærmere bestemt den 12. oktober. Man må stå tidlig opp for å hevde seg som basketlag! Så fortsetter vi med kamp mot Kjelsås dagen etterpå. G16-lagets hjemmebane blir baskethallen på Furuset, siden Haugerudhallen ikke har utstyr eller merking for basketkamper.

Som ny klubb i basketserien er det mye som skal på plass også utenfor banen. Basket har et avansert system for dømming og poengberegning, og nå må klubben skaffe frivillige medhjelpere som kan håndtere sekretariatet på riktig måte. Her har noen foreldre stilt seg til rådighet som medhjelpere.