Dag Endal, Årets idrettsleder: “Hyggelig at klubbens utvikling blir sett og løftet fram”

- Dette tar vi som en anerkjennelse for at det drives mye godt arbeid i Haugerud IF, sier Dag Endal som en kommentar til at han sist onsdag ble kåret av Akers Avis som Årets idrettsleder 2015 i Groruddalen. – Vi hadde jo også Marius Myhre Fartum nominert som en meget sterk kandidat til Årets utøver. Nå må vi tenke som gode idrettsutøvere; det viktigste er alltid det neste man skal gjøre. Vi skal gjøre Haugerud IF til en enda større og bedre klubb!

Helt siden 1959 har Akers Avis Groruddalen delt ut priser for å skape oppmerksomhet om idrettsaktiviteten her i dalen. Til å begynne med var det en årlig pris til en utøver, men etter hvert har også en utvalgt idrettsleder blitt hedret med pris hvert år. I 2005 var det Haugerud Badmintons Tore Granerud som ble årets idrettsleder, og nå i år var det altså klubbleder Dag Endal som fikk æren av å gå i Tores fotspor.

Bildet viser Haugerud IFs to vinnere av Årets idrettsleder, Tore Granerud til høyre og Dag Endal med beviset for at han fikk samme utmerkelse i år.

Kandidater Årets idrettsutøver.jpg– Det var ekstra fint at vi hadde kandidat i begge klasser, både utøver og leder. Vi er en typisk breddeklubb, men Marius Myhre Fartums badmintonspill helt i verdenseliten viser at breddeidretten også kan få fram utøvere på veldig høyt nivå. De to nominasjonene er et fint symbol på bredden i det klubben står for, sier Dag Endal.

Bildet til høyre viser fire av de fem nominerte til Årets utøver 2015. Nummer to fra høyre står Christer Myhre Fartum som møtte for sin bror Marius som var opptatt med turneringsspill utenlands. Marius spiller nå mange konkurranser for å skaffe seg poeng til OL-kvalifiseringen.

Utvikling av lokalsamfunnet

Dag er spesielt glad for at juryens begrunnelse pekte på det klubben bidrar med utenfor idrettsbanen i form av lokalsamfunnsutvikling. – Det er viktig å skåre mål og sanke poeng når man er på banen og i konkurranse. Når konkurransen starter, må vi være intenst opptatt av å vinne. Men når det kommer til stykket, når dommeren har blåst av kampen og konkurransen er over, da må vi også fokusere på idrettens samfunnsoppgave.

Haugerud IF skal gjøre Haugerud og Trosterud til et enda bedre sted å bo. Vi skal dyrke vennskap og lagånd blant barn og unge, vi skal gi dem trygge og utviklende oppvekstmiljøer, og vi skal gi både unge og voksne gode opplevelser. Jeg er glad for at juryen og Akers Avis har sett og vil løfte fram dette, sier klubblederen.

– Litt flaks må til!

I sin takketale under prisutdelingen på Linne Hotell sa Dag Endal at den som skal lykkes i idretten også må ha en porsjon flaks. – Hardt arbeid må til, men for å lykkes fullt ut, trenger man også flaks. Det har jeg hatt! Vi har de siste par årene opplevd et lykkelig sammenfall av positive trender i lokalmiljøet. Skolene drives godt. Boost Haugerud har skapt entusiasme blant unge familier. Bydel Alna har satset på Haugerud og Trosterud i økende grad. Og vi har mange frivillige grupper og foreninger som alle gjør gode ting i nærmiljøet. Alt dette har bidratt til å gi lokalmiljøet vårt et løft, og det har Haugerud IF nytt godt av. Samtidig har vi forhåpentligvis bidratt til løftet på vår måte.

Den lokale entusiasmen blir nå mer organisert. Frivillige krefter har startet «Samarbeidsrådet Trosterud/Haugerud», som allerede har fått de fleste av borettslagene og mange foreninger som medlemmer. Dag Endal fra idrettslaget ble valgt til rådets første leder. I neste runde kommer Bydel Alna til å sette i gang et Områdeløft Trosterud Haugerud, kanskje fra 2017. Under denne paraplyen skal bydelen og frivillige krefter samarbeid om å heve kvaliteten på det fysiske og sosiale miljøet.

Bildet under viser Jonas Uglem Mobakken fra Ammerud sammen med HIF-lederen. Jonas fikk prisen som Årets utøver i Groruddalen for sin gullmedalje i skiskytter-VM for junior i Minsk.

Dag Endal og Jonas Uglem Mobakken.jpg