Det ambisiøse sommerprogrammet fungerer!

God oppslutning. Stor bredde i aktivitet. Apparatet fungerer. Nye aktiviteter «utenfor boksen». Gode samarbeidspartnere. Romslig budsjett. Slik summerer Haugerud IFs leder, Dag Endal, Sommerprogrammet 2021 ved halvgått løp.

Haugerud IFs sommerprogram dette året ble planlagt flere hakk større enn fjorårets «Tidenes aktivitetssommer». Nå er halve programmet gjennomført, og klubben starter på de siste fire ukene av ferietilbudet. – Vi kan konstatere at apparatet fungerer, sier Dag Endal i sitt tilbakeblikk på de fire første ukene. – Thor Olav og Elisa har full kontroll som prosjektledere. Alle instruktører og trenere tar ansvar og gjennomfører de planlagte aktivitetene, og de mange unge lederne i sommerjobb gjør en formidabel innsats.

Dreamteam!

HIF-lederen sier at det er ett ord som slår ham når han er rundt og besøker de ulike aktivitetene: Dreamteam! – Tenk å ha en slik stor gjeng av dedikerte, seriøse, kompetente og hyggelige medarbeidere. Det er et privilegium å få være kaptein på et slik team. Spesielt er det hyggelige å vite at så mange unge ledere og medhjelpere bidrar og får ting til å fungere.

Dag viser til at de unge trenerne og instruktørene i badminton, cricket og på barnetrimmen har full kontroll på sine oppgaver. – Danseinstruktørene våre kjører på også i sommerferien. Åpen hall-lederne har flyttet ut av hallen og gjennomført Sommerpatruljen. Baskettrenerne holder veldig høy standard på barne- og ungdomstreningene. Og så videre. Mange kunne vært nevnt. Alle gjør sitt til at vi har et drømmelag i aktivitet, sier en fornøyd HIF-leder.

Aktiviteter utenfor boksen

– Vi har lagt en ny dimensjon til sommertilbudet i år ved alle tilbudene som er «utenfor boksen», dvs. bortenfor det som vi og idrettslag flest normalt driver med. Det startet med hengekøyenatta i Haugerudparken for barn og foreldre. Tirsdag skal vi ha id-feiring for barn og familier på Haugerudbanen, sammen med ICC Alna og Frivilligsentralen. Fredag byr vi på nattmusikk i Haugerudparken, noe vi håper skal bli en magisk opplevelse i skumringstimen.

HIF-lederen er glad for samarbeidet med Norsk Judo og Jiujitsu Klubb, som betyr at det også er tilbud om åpne judotreninger i Sommerprogrammet. – Ungdomsutvalget i klubben har hatt med 25 ungdommer på hyttetur med overnatting. Om noen dager skal de ha turneringskveld i idrettsparken for ungdom 20 år og over. Dette er en gruppe som fort blir glemt når man er fokusert på å gi barn og tenåringer et tilbud. Samme kveld samarbeider Ungdom Mot Narkotika i Alna med HIF om Streetmode Festival med turneringer, aktiviteter og konsert for tenåringer.

Gode samarbeidspartnere

Dag Endal sier at aktivitetene som er nevnt overfør, viser at Haugerud IF i årets sommerprogram har klart å etablere mange flere samarbeidsrelasjoner enn i fjorårets program. – I tillegg til dem som er nevnt, har HIF god hjelp av samarbeidet med Haugerud skole, Trosterudklubben og Haugerud kirke. Vi må også framheve NAV Alna, som har stilt ungdom i sommerjobb til rådighet for innsats i sommerprogrammet. – Vi har bl.a. en miljøpatrulje som rydder, ordner, maler og mekker. Det synes! Idrettsparken og klubbhuset er finere og ryddigere enn noen gang, og vi har fått gjort reparasjoner og malejobber som vi ikke rekker med frivillig innsats i det daglige. Å ga Fredrik som arbeidsleder har vært en viktig nøkkel for å få dette til å fungere bra.

Takk for økonomisk støtte!

HIF-leder Dag avslutter med å peke på den kanskje aller viktigste forutsetningen for å kunne gjennomføre et så ambisiøst sommerprogram: Økonomisk støtte fra gode samarbeidspartnere og støttespillere: Oslo kommune og Oslo idrettskrets, Bydel Alna og Områdeløftet, Gjensidigestiftelsen, OBOS og Sparebank 1. – Vi har fått rause bevilgninger. Det gjør at vi har råd til å gjøre det vi har lyst til. Vi retter en stor takk til hver av instansene som har vist oss tillit ved å gi økonomisk støtte til Sommerprogrammet 2021!

Finale: Allidrettsuka

Sommerprogrammet blir avsluttet med allidrettsuka den siste uka av skoleferien. Hele denne uka vil barn fr sju til 13 år kunne prøve på alle idrettene som Haugerud IF tilbyr. Mandag til fredag på dagtid og med sommerfinale med leker og servering de andre delen av fredagen.

Klikk her for påmelding til allidrettsuka.

Bildene nedenfor er alle tatt av Zakaria El Missbah som har sommerjobb med fotografering og sosiale medier i Sommerprogrammet.