Endelig en rysare for publikum

På det noe uvanlige tidspunktet kl 1800 på en søndag, kom Bækkelaget på besøk til Haugerudhallen, som den tredje kampen i en trio av de antatt tøffeste kampene på denne siden av juleferien.

Etter å ha ladet opp med en cupkamp i midtuka (29-0 seier) var det noe ganske annet som ventet denne søndagen.
Mot en god motstander, som hadde scoret nest mest og sluppet inn nest minst (med oss selv foran i begge tilfeller), var det duket for et tight og spennende oppgjør. Med Aasvang den yngre og Christer ute, og skadetrøbbel forøvrig, var det litt usikkert hva vi kunne stille med. Anders og Mats trosser skrantende kropper og spiller kampen på halv maskin, og coachen er i semi-spillende modus, så vi får det til å gå rundt.

Syv minutter ut i første period kommer kampens, og hjemmelagets, første mål.
Når vi kort tid senere får muligheten i overtall, har vi en gyllen mulighet til å øke ledelsen.
I undertall tilriver istedet bortelaget seg ett straffeslag, som Mr. Moser på utsøkt vis setter inn til 1-1, og vi klarer ikke å finne en vei gjennom bortelagets forsvarsspill gjennom undertallet.
Generelt sitter hverken det tekniske eller det taktiske spesielt bra for hjemmelaget, mens bortelaget på sin side ligger godt organisert og venter på våre feil.
Like fullt; I det en ikke spesielt bra periode går mot slutten, har vi klart å tilrive oss en 3-1 ledelse.
Det naturlige er da selvsagt å holde tett og ta de enkle og trygge løsningene, så vi velger isteden å gjøre to unødvendige personlige feil i løpet av sekunder slik at en og samme spiller får gjøre både 3-2 og 3-3 (med hhv 19:53 og 19:59 på tavla). Quality shit.

Bækkelagets 1-1 utligning, på straffe

Vi på sidelinja håper gutta har fått igang huet og håndledda skikkelig til andre periode, men den blir like hummer og kanari i prestasjon den også.
Et par knepp før halvspilt tar vi igjen ledelsen, når Joachim setter vårt fjerde mål assistert av Thomas. Men igjen er det öppna landskåp bakover, og en kombinasjon av altfor tidlige julegaver fra oss og en god motstander gjør at det med 36 minutter på uret er snudd til 4-6.
Pendelen svinger like brått andre veien igjen, slik at det står 7-6 på tavla før vi når andre pause.

Tredje periode begynner med to kjappe til hjemmelaget, som nå har gjort fem strake, og får et lite pusterom i protokollen. Det tas klokere beslutninger, og kanskje kan vi nå “drepe” kampen?
Når vi skriver 45-minutter-ish på tavla, slipper vi derimot inn to baklengs i løpet av halvminuttet.
Denne kampen er alt annet enn over, og kan ende hvilken som helst vei.
Kapteinen himself setter den viktige 10-8 scoringa etter 52 minutter, og vi har noen minutter hvor vi igjen har relativt god kontroll på ballen og kampen.
Men med snaue minuttet igjen settes 10-9, og bortelaget er også veldig nære å sette 10-10 i de siste sekunda av kampen. Det ules derimot i uret uten flere nettkjenninger, og hjemmelaget beholder alle 3 poenga også denne kampen.

hif-lillestrøm mer god stemning
Slitekamp eller ei, nye 3 poeng er satt inn på kontoen

For å oppsummere med det positive: Publikum får spenning til siste sekund. Lagene følger hverandre tett på tavla, som jo gir kampen mer nerve enn hva man er blitt vant til denne sesongen. Videre sliter vi inn en seier mot en god motstander på en mindre god dag.
Vi skal ikke ta i fra Bækkelaget at de er gode i kampen, og at det like gjerne kunne endt med tap som med seier.
Men vi skal heller ikke legge skjul på at vi til tider holdt reine gi-bort tilbud på baklengs, og var generelt under pari i perioder av denne kampen.

Coachens plusser i boka fordeler seg som følger:
Joachim og Patrick 50
Thomas 2
Matias 1

Nå avsluttes året med et besøk hos Pors den 20 desember, før vi igjen sees i Haugerudhallen 9 januar kl 13:00 når Horten kommer på besøk. Vel møtt!

– supporter’n