Fullt hus på Haugerud IFs årsmøte

Haugerud IFs årsmøte samlet fullt hus på klubbhuset 20. mars. Styrets rapport viser en klubb i fortsatt vekst og utvikling. Hovedstyret ble gjenvalgt, forsterket med Winta Negassi og Silje Baez Kronstad.

Årsmøtet gjennomgikk alle faste saker som slike møter skal innom. Men først fikk deltakerne høre et foredrag om tilhørighet, inkludering og rasisme av Daniel Getaneh Hatland fra Norges idrettsforbund. Daniel startet med å understreke betydningen av tilhørighet, både for den enkelte og for å skape gode lokalsamfunn. Spesielt pekte han på hva idretten kan gjøre for å hjelpe barn og unge inn i fellesskapet og motvirke diskriminering og ekskludering.

Han gikk deretter inn på rasismeproblemet i samfunnet og i idretten, også med personlige erfaringer fra sin egen oppvekst som eneste med innvandrerutseende i en bygd på Vestlandet. Rasismen finnes, både det åpenbare og den mer skjulte, sa Daniel. – Det vanskeligste med rasisme og annen diskriminering er ikke nødvendigvis at det finnes. Den største skaden oppstår når vi ikke tør å stå opp og si fra at rasisme og diskriminerende holdninger er uakseptable. Når vi tier og ser bort, aksepterer vi. Og det er ikke godt nok å bare ta slike problemer på etterskudd. Man må tørre – og være forberedt på – å si fra i det øyeblikket skaden skjer.

Hovedstyret kunne legge fram gode resultater for årsmøte, både i form av en veldig omfattende årsmelding og et 2023-regnskap med en omsetning på rett under 10 millioner kroner. Utviklingsplanen som ble vedtatt og budsjettet for 2024 legger opp til ytterligere vekst i aktiviteten.

Her ligger lenke til nedlasting av dokumentene som var oppe til behandling på årsmøtet.

Her er protokollen fra årsmøtet 2023.

Her kan du bla deg gjennom årsmelding 2023 på nettet.

Bildene viser Daniel Getaneh Hatland samt Waqas Sarwar og Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez som presenterte noen av styrets dokumenter til årsmøtet.

Medlemstallene viste at klubben fortsatt er i vekst. For åttende året på rad viste 2023 igjen ny medlemsrekord; 1.519 ved utgangen av året. – Klubben stanger nå hodet i taket, sa styreleder Dag Endal da han la fram medlemstallene fra årsmelding for 2023. – Både tilgangen på halltimer og banetid, men også mangel på trenere og ledere, gjør at det er grenser for hvor mange nye medlemmer klubben kan klare å ta imot. Samtidig jobbes det med å finne nye lokaler, verve frivillige og se om idrettsflatene kan brukes på en enda mer effektiv måte.

Det var gjenvalg over nesten hele linja i hovedstyret. Men styret ble samtidig styrket med to nye medlemmer; Winta Negassi og Silje Baez Kronstad. – Dette er to unge, dyktige og erfarne damer som vi ser fram til å ha med oss i hovedstyret, sier gjenvalgt styreleder Dag Endal. – For øvrig er den store styrken til klubben vår at vi har så mange gode folk på ulike poster rundt om i grupper og prosjekter. Spesielt er det gledelig at vi har så mange med flerkulturell bakgrunn som bidrar til utvikling av lokalsamfunnet vårt gjennom verv og oppgaver i idrettslaget.

Det nyvalgte styret for Haugerud IF ser slik ut:

Leder: Dag Endal (gjenvalg) – ett år

Nestleder: Eva Sjue (gjenvalg 2024-2026)

Sekretær:  Eva Bakke (gjenvalg 2024-2026)

Økonomiansvarlig: Trond Dahl (gjenvalg 2024-2026)

Styremedlem: Monir Rfifi (valgt 2023-2025) – ikke på valg

Styremedlem: Monique Nyberget Hiller (gjenvalg 2024-2026)

Styremedlem: Elisa Wiborg (gjenvalg 2024-2026)

Styremedlem: Waqas Sarwar (valgt 2023-2025) – ikke på valg

Styremedlem: Knut Røli – (valgt 2023-2025) – ikke på valg

Styremedlem: Winta Negassi (ny 2024-2026)

Varamedlem: Silje Baez Kronstad (ny 2024-2026)