Haugerud beholder plassen i eliteserien i badminton

Etter et uhyre spennende kvalifiseringsspill i Haugerudhallen lørdag 9. mai er Haugerud klar for en ny sesong i eliteserien. Det blir da vår femte sesong på rad på øverste nivå. I hallen møttes Bærum badmintonklubb, Bergen badmintonklubb og Haugerud IF.

Det ble tre uhyre jevne kamper og avgjørelsen falt ikke før i de to siste mixdoublene i den siste kampen mellom Bærum og Bergen. Bærum vant begge disse og da ble det klart at Bærum og Haugerud vil spille i toppdivisjonen neste sesong.

Bildet viser glade gutter og jenter på Haugerudlaget etter at plassen var sikret. Bak fra venstre: Sondre F. Jørgensen (trener), Markus Haukebøe (lagleder), Toheed Saeed, Simen L. Hansen, Richard Wasell, Håkon Haukebø. Foran fra venstre: Elisa Wiborg, Cecilie Li, Berit Thyness. Man Nguyen og Ram Kumar var fraværende da bildet ble tatt.

Eliteseriekvalikhaugerud-Brumbk

Vi gratulerer også Bærum badmintonklubb med opprykket.

Fra venstre: Emilie Hamang, Emilie Storvik, Geir Storvik. Bjørn Hamang, Pål J. Eide og Dimiter Ivanov. Frida Hamang og Christian Hervard var fraværende.

Under er en fyldig rapport fra lagleder Markus om Haugeruds to kamper.

Etter dagens kvalikserie med svært tette og jevne kamper er Haugerud kvalifisert for en ny sesong i eliteserien.

Første kampen ut var Haugerud mot Bærum. Vi åpnet med herresinglene, der Richard, Simen og Toheed var i ilden. Richard møtte Geir Storvik, en ringrev med lang fartstid og solide spillererfaringer. Det ble tap i denne kampen, mens Simen og Toheed tok hjem solide seiere i sine kamper.

Elisa hadde god kontroll på sin motstander, mens Berit tapte knepent i en tett 3.setter mot Emilie Hamang. Etter singlespillet ledet vi 3-2.

Doublene startet spennende med en thriller av en kamp mellom Simen/Toheed og Geir/Dimiter. Dette gikk hele veien til omspill i 3. sett, der vi tok seieren 22-20 til slutt.

Man og Ram tapte en nesten like spennende doble med sifrene 21-18 i tredje sett. Damedoublen gikk i Bærum sin favør i to sett der vi ikke nådde helt opp.

Før mixkampene er det likt i antall kamper (4-4) og i antall sett.

Mixkampene ble en ny runde med thrillerkamper og tett 3.settere Elisa og Toheed kom akkurat litt til kort med 21-18 i tredje sett, mens simen og Cecilie vant sin i 3 sett.

Kampen mot Bærum endte da 5-5 i kamper, 13-13 i sett og 467-460 i poeng i vår favør. Utrolig jevnt, tett og med en nerve hele veien.

Kampen mot Bergen startet likt med 3-2 etter singelspillet. Toheed tok hjem 3. singelen sin, mens Elisa og Berit vant oppskriftsmessig.

Herredoublene til Bergen er sterke, og til tross for at Simen og Toheed kjempet godt hele veien. Det endte med 21-19 i tredje sett og knepent tap. Man og Ram tapte også sin double, og vi var under 4-3 før damedoublen.

Elisa og Cecilie fant raskt godfølelsen i sin damedouble, og tok denne hjem komfortabelt i to strake sett.

Toheed og Elisa fortsatte det gode samspillet de har vist tidligere i år, og vant komfortabelt sin Mix kamp. Cecilie og Simen kjempet mot et sterkt 2. lag fra Bergen, og måtte ta til takke med tap i to sett.

I sum endte vi da med 5-5 i kamper, men med ett sett mer enn Bergen.

Etter litt regning og kontroll av regelverket var det klart at dette sikret oss minst en 2. plass i feltet, og dermed en plass i Eliteserien. Siden vi hadde ett sett overtak i sammendraget var det klart at enten Bergen eller Bærum kunne passere oss, men ikke begge to.

Bærum slo til slutt Bergen klart og tok alle poengene fra den kampen, og passerte oss i sammendraget. Det hadde bare akademisk betydning, da jobben for vår del allerede var gjort.

Som lagleder må jeg takke laget for en flott sesong der vi har sikret oss plassen i eliteserien i et betydelig hardere nedrykks oppgjør enn vi har opplevd tidligere.

Alle kampresultater kan finnes i badmintonportalen