Haugerud IF er Årets idrettslag i Oslo!

- Dette er stort! Pris som ”Årets idrettslag” er en stor ære og en stor oppmuntring for alle våre frivillige. Og det har de virkelig har fortjent. Vi har mange ivrige frivillige i klubben, og dette gir inspirasjon til å stå på videre, sier leder for Haugerud IF, Dag Endal.

De yngste trommer 25 nov 2014 - 600p.jpgPrisen som Årets idrettslag 2016 har Haugerud IF fått overrakt nå i kveld på et arrangement der ordfører i Oslo, Marianne Borgen, var vertskap. Prisen blir delt ut i et samarbeid mellom Bymiljøetaten i kommunen og Oslo idrettskrets.

Juryen begrunner sitt valg med at Haugerud IF har valgt å gå utenfor de vanlige idrettsrammene og ta et utvidet samfunnsoppdrag. Den viser til vår nye visjon ”Haugerud IF – setter hele lokalmiljøet i bevegelse” og at denne signaliserer at klubben tar samfunnsoppdraget på alvor. Ikke bare i ord, men også i praksis gjennom aktivitetstilbudet.

Juryen lister opp de mange aktivitetene som klubben har, både av klassiske idretter og nyere; blant annet innebandy, cricket, badminton, tennis, sjakk, capoeira og dans.

Utenfor boksen

Leder Dag Endal bekrefter at Haugerud IF har forsøkt å tenke ”utenfor boksen”. – Og det hyggelige er at vi har lyktes med dette i stor grad. Nå har folk på Trosterud og Haugerud flere aktiviteter enn før å velge mellom. For klubben har det betydd at vi har fått engasjert nye frivillige og nye aktive.

Oversiktsbilde - 600p.jpgVi synes det er ekstra hyggelig at juryen viser til flere eksempler på ansvaret vi tar utenfor idrettsbanene, sier Endal. Det pekes på at HIF har vært sentral i å starte opp et samarbeidsråd for frivilligheten i nærmiljøet og at klubben er engasjert i oppstart av et Områdeløft som Bydel Alna har tatt initiativet til, samt at HIF driver Åpen hall som et tilbud for ungdom på lørdagskveldene.

Bredde og elite

Breddeidrett og samfunnsansvar kan fint kombineres med toppresultater, mener juryen: ”Selv om Haugerud IF først og fremst er et idrettslag for nærmiljøet og breddeaktiviteten, leveres det også gode sportslige prestasjoner. Mest aktuelt er klubbens innebandylag for herrer som nylig har kvalifisert seg for Eliteserien, mens badmintongruppa er over mange år godt etablert i Norgeseliten”.

Full konsentrasjon - 600p.jpg”Men det er uten tvil idrettslagets posisjon i lokalsamfunnet som danner grunnlaget for kåringen av årets idrettslag 2016”, skriver juryen. ”Vi håper prisen gir ytterligere energi til det gode arbeidet med å sette lokalmiljøet i bevegelse».

Det var mange som ble hedret og priset under seremonien i Oslo rådhus, bl.a. Sajandan Rutthira fra Furuset IF som Årets ildsjel og 10 Oslo-utøvere som fikk hvert sitt stipend fra Oslo idrettskrets.