Heia Nina! Haugerud IF har ei løpedronning!

Da Covid kom som en bølge over landet var Nina en respektabel mosjonsløper med 2 økter i uken a 5km. Gjennom det første året med Covid la hun gradvis inn litt og litt mer i øktene, og gjennom 2021 har hun nå klart å løpe ca 5 mil pr uke gjennom hele året og satt personlige rekorder på de fleste distanser!

Hovedpersonen selv reflekterer tilbake på prestasjonen hun la ned i 2021

– Etter første koronabølge var jeg helt ute å kjøre kondisjonsmessig. Jeg orket stort sett max en halvtime på beina i strekk. Mai 2020 begynte Stravaeventyret, men fortsatt gikk det i mølleløping, og da mest 3-5 km av gangen. Sakte men sikkert klarte jeg å øke lengden på øktene – både innendørs og utendørs. I august ble jeg med på Løpegruppa på det jeg trodde skulle bli en kort tur, men som utviklet seg til 15km og min lengste sammenhengende tur noensinne.

Nina etter rekordløpet i Oslo Maraton

Hodet sa nei, men Runar sa «joda!». Dette gav meg en skikkelig boost, og drømmen om halvmaraton ble realisert allerede samme høst i Oslo Maratons virtuelle versjon 19/9. Klokka inn på 2:07:49. Jeg var frelst! Jeg var med på så mange turer i regi av Haugerud IF løpegruppe, og begynte med (frivillige) intervaller både innen- og utendørs. Jeg fortsatte med relativt korte økter, men løp 21km i eget regi første nyttårsdag 2021, og etter hvert ble det en standard helgeøkt.

Våren 2021 lå jeg på rundt 50km i uka, og farten bedra seg betydelig. Juni løp jeg min lengste tur sammenhengende noensinne på 34km. I september sprang jeg halvmaraton i regi Oslo Maraton igjen, og klokka inn på 1:47:04. Over 20 minutter raskere, og jeg kosa meg hele veien!

I 2020 løp jeg litt over 400 (Stravaregistrerte) km fordelt på 57 økter. I 2021 var det tallet 2150km og over 200 økter! I slutten av desember meldte jeg meg på Hagemanns Oddetallsløp. Jeg hadde ikke høyere ambisjoner enn å klare de første 15 dagene, men takket være mye overskudd etter jula, godt føre og vær, og masse dytt og oppmuntring, ble det 20 dager og en delt 3. plass. Jeg løp faktisk like langt på 20 dager som jeg gjorde i hele 2020!

Klubben er mektig imponert over den jobben Nina har lagt ned

– Det Nina har prestert her er helt fantastisk. Dette viser hvilke resultater man kan få til ved å sette seg mål, ha gode treningskamerater som pusher deg, og faktisk tørre å gjennomføre det man har satt seg som mål. Nina er et forbilde til alle treningsivrige i klubben som har ønske om å bli litt bedre enn hva de var i går, sier daglig leder i Haugerud IF, Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez.

Det er klart det vanker hyllest og applaus til Nina! Dette i form av ei splitter ny HIF-løpejakke hun kan bruke når hun suser rundt om i nærmiljøet vårt på jakt etter nye rekorder! Vel fortjent, Nina!

Er du en løpe entusiast, og kunne tenke deg å bli med i Haugerud IF sin løpegruppe? Sjekk ut løpegruppa her