HIFs verdensstjerne: Inspirasjon og instruksjon til unge talenter

Haugerud Badmintons herrespiller i verdensklasse, Marius Myhre Fartum, tilbringer store deler av året utenlands på turneringer. Derfor er det ekstra stas at har satt av to helger til å trene barn og unge her på Haugerud. Ingen tvil om at besøket var populært! Nå venter vi alle på avklaring på om det blir OL-spill for Marius eller ikke.

Klare til stafett 1500p.jpg– Ned i beina! Opp med racketen! Dette er de to viktigste rådene å terpe på med unge talenter, sier Marius Myhre Fartun innimellom øvelsene i Haugerudhallen. To lørdager på rad har Marius satt av til å være sammen med Haugerud IFs barne- og ungdomsspillere.

Marius har notert seg at det er mange fine talenter i klubben. – Det er sikkert flere av dem som kan sikte fram mot landslagsspill i løpet av få år. Men jeg sier til dem at de ikke må stresse med slikt. Det viktigste er å trene målrettet, da kommer også resultatene. Mitt råd er: Tren her i klubben! Hold dere her, for i Haugerud IF kan du virkelig få utvikle deg. Dette er en klubb der du har gode ledere og trenere som tar godt vare på deg, sier Marius.

Nummer tre på venteliste til OL

Det er ikke ofte Marius Myhre Fartum har mulighet til å trene på Haugerud. Han spiller badminton på heltid og reiser på turneringer over hele verden for å samle rankingpoeng. Målet er deltakelse i OL i Rio. – Målet er innen rekkevidde. Foreløpig er 41 spillere tatt ut til OL-spill, hovedsakelig fra de store badmintonnasjonene som Kina, Indonesia, Japan, Malaysia og Danmark. Jeg står som nummer tre på reservelista. Jeg håper på at IOC vil øke antallet spillere noe, for eksempel for å øke bredden i antall land som er representert. Da har jeg en sjanse til å spille i Rio.

Opp med armen!

Det er tid for nye øvelser i Haugerudhallen. Først en stafett der ungdommene skal kombinere raske løp og å slå ti slag mot veggen. Etterpå er det trening på smash. Ti baller blir klargjort til hver runde slik at smashene skal komme tett. – Opp med armen! Smash ned mot sidelinjene, vekselsvis høyre og venstre side.

Samler baller 1500p.jpgInspirasjonsdagen med Marius i Haugerudhallen blir avsluttet med en ekstra utfordring. Ungdommene får besøk av en annen spiller på høyt nivå; Peter Rønn Stenseth som har vunnet NM i U23-klassen. – Peter og jeg skal spille en oppvisningskamp. Så blir ungdommene delt i to grupper, og hver gruppe får en av oss som de skal coache underveis i kampen! Da lærer de badminton fra en annen synsvinkel.

Når man hører årsprogrammet til Marius, er det lett å se at det ikke er mye tid til trening i Haugerudhallen. – Det siste året har jeg spilt alle de internasjonale rankingturneringene for å samle flest mulig poeng. Det vil si 28 turneringer i 28 land.

Alle følger med 1500p.jpg