Innbyggerforslag: Fotballbane på Tveita!

Det er laget et innbyggerforslag for fotballbane på Tveita. Får et innbyggerforslag 300 underskrifter, skal det behandles av bystyret. Vi trenger din støtte! Vi setter vår lit til at Oslos politikere sørger for gode oppvekstvilkår for barn og unge når forslaget kommer i bystyret.

Her kan du signere om du ønsker at bystyret skal behandle forslaget til løsning for idretts- og friarealer på Tveita: https://minsak.no/sak/3036
Det har i mange år pågått planlegging for nye skoler og idrettsanlegg på Haugerud/Trosterud. Det ble fremmet et Innbyggerinitiativ som endte opp med å bli vedtatt i VPOR/ områdeplan for Haugerud/Trosterud i 2019. Å unngå nedetid var et vesentlig element, men fotballbanen ryker først og må bygges sist. Det ble derfor lagt som premiss for at den ble ofret, at en midlertidig bane skulle etableres på Tveita. Der er det allerede en grusbane i tilknytning til parkanlegget ved skolene.
Nå vil heller Utdanningsetaten at grusbanen skal videreføres som øvingsområde for tømrerlinjen på Hellerud vgs. Det har ikke vært noen medvirkningsprosess med nærområdet på Tveita som mister en del av parkområdet og en idrettsflate. For Haugerud idrettsforening er det katastrofe, og vi er redd vi må legge ned store deler av fotballgruppa i anleggsperioden. Derfor har vi lansert denne løsningen:
Bymiljøetaten foreslår etablering av bane på Stubberudmyra ved IKEA som alternativ for Haugerudfotballen. Dette er ikke et alternativ vi kan leve med i 5 år. Banene må ha en beliggenhet som gjør dem enkle å bruke for folk i området, og de kan ikke plasseres der man er avhengig av bil. Det føles ikke trygt å sende barn og ungdom ned dit, da det er dårlig tilrettelagt for fotgjengere. Det er bratt, langt og mye trafikk. Det er ingen som bor i nærheten av Stubberudmyra; banen blir i så fall bygget for voksne spillere fra “baneløse” klubber. Vi mener nye idrettsanlegg må bygges der folk bor, slik at anlegget også kan fungere som en møteplass i nærmiljøet – som dagens bane på Haugerud.
Vi kan godt forstå behovet for øvingsareal for Hellerud vgs og at et utendørs klasserom er veldig positivt for byggfag. Men hele grusbanen er gjerdet inn slik området fremstår i dag, og oppleves som en barriere og utrygt for beboere i området. Det er vesentlig lettere å finne plass til øvingsområde enn en fotballbane på 65 x 110 m. Kommunen må mønstre vilje til å se løsninger og være villige til å investere i gode nærmiljø. Om vi skal få til en god løsnin,g må alle parter være villige til å dra i samme retning og kommunens etater må samarbeide.
Haugerud IF har fått med seg mange andre lokale aktører på et forslag til løsning. Forslaget går ut på at 11er bane plasseres der dagens grusbane er, noe forskjøvet mot sør. Her er det omtrent akkurat stor nok plass og allerede tilrettelagt for idrett, og banen vil være til nytte for begge skolene og for alle barn og unge i området. Tveita mangler et skikkelig idrettsanlegg og banen kan etableres permanent. Fotballbanen (11er) erstatter en ballbinge og en mindre kunstgressbane (7er) og vil gi vesentlig økt banekapasitet. Forslaget er tilpasset etablerte gang-akser og verdifull vegetasjon. Parkdraget vil fortsatt oppleves som luftig og grønt, og med et nytt idrettsanlegg vil funksjonen som møteplass styrkes. Gangvei til Tveita skole kan legges mellom gymsal og fotballbane.
Det foreslås et mindre areal i forslaget til øvingsområde for den videregående skolen, men det bør være mulig å utnytte plassen mer rasjonelt og effektivt enn slik det er gjort i dag. Når arealet deles opp på denne måten, vil det ikke oppfattes som dominerende eller begrensende for bruken av området som friareal. Øvingsriggene kan bygges med overbygg av en mer permanent karakter i form av paviljonger tilpasset parkanlegget, og ikke fremstå rufsete som i dag. Her er det mulighet for å vise frem trekonstruksjoner av høy kvalitet. Arealet kan gjerdes inn, men veggene kan være åpne mot gangveiene, slik at forbipasserende kan se aktiviteten. Fotballbanen (7er) som foreslås som øvingsrigg blir erstattet med en 11er bane som er permanent, dvs. fire ganger så stor som dagens bane. Arealet med 7er er enkelt å tilpasse til øvingsrigg og kan gjerdes inn – slik fotballbanen allerede er.
Flyfotoet viser hvordan det er tenkt løst, inkludert at det kan bygges gymsal for Tveita skole. Det vil gi en god synergieffekt med fotballbane rett på utsiden, slik at garderober kan brukes i sambruk med idrett og skole. Kanskje kan Hellerud vgs utvide sitt idrettstilbud med fotball og byggfaglinje? I dag tilbys ishockey i kombinasjon med byggfag. Ny gymsal vil fremstå som del av skoleanlegget, og kan tilpasses Tveten gård i utforming. Fotballbanen er ikke avhengig av at det bygges gymsal, men muligheten er ivaretatt i forslaget og det vil bety mye for Tveita skole og nærmiljøet.
En løsning av denne typen vil sikre idretts- og friarealer til Tveita skole, Hellerud vgs, Tveita IL, lokalbefolkningen på Tveita – og 11er-bane for Haugerud IF de fem årene Haugerud er en byggeplass. Det vil også gi den videregående skolen et bra øvingsområde for byggfaglinja ved skolen. Om det blir akkurat som vist på forslaget er ikke poenget; poenget er at kommunen må se på mulighetene i området og jobbe for en helhetlig løsning for at både idrett, skole og friområder kan sikres på Tveita.
Signér innbyggerforslaget om du er enig!