Junior-NM: Flott arrangement og mye antibac

Det ble ikke noen gullmedalje på våre egne utøvere da Haugerud IF Badminton arrangerte Junior-NM i Haugerudhallen nå i helga, selv om mange av våre spillere leverte innsats på toppnivå. Men klubben sto til gull som stevnearrangør. Enda en gang.

Badmintonsporten har hatt samme utfordring som alle andre idretter de siste månedene; ingen store konkurranser og stevner. På slutten av sommerferien bestemte Norges badmintonforbund at man skulle prøve med ett større stevne for å teste om det er mulig å gjennomføre badmintonturneringer med strenge koronatiltak. Valget falt på Haugerud Badminton som vertsklubb, som på få dagers varsel mobiliserte folk og planer til å kjøre Junior-NM i Haugerudhallen.

Mange liter antibac!

Da det siste utstyret ble pakket vekk i Haugerudhallen på kvelden søndag 30. august, var svaret på spørsmålet helt klart: Ja, det går an å gjennomføre et badminton-stevne med dagens gjeldende koronaregler. Men det er ikke bare enkelt, og man skal være godt forberedt som arrangør, og deltakerne må ha helt klart for seg hva de går til. Pluss at man må ha rikelig med antibac og Zalo!

Junior-NM i Haugerudhallen ble kort og godt en flott turnering, både sportslig og arrangementsmessig. Landets beste juniorspillere levert kamper på høyt nivå, og arrangementet forløp helt prikkfritt. Badmintongruppa i Haugerud IF er etter hvert blitt en veldig proff stevnearrangør, og da kan man også lettere lykkes med gjennomføring når man er underlagt strenge smittevernregler.

Bronse til Aimee

Sportslig var det Kristiansand Badmintonklubb som utmerket seg i dette norgesmesterskapet og tok med seg hjem mange av medaljene. Våre egne spillere leverte mange spennende kamper på sitt aller beste nivå, men det ble «stang ut» i noen avgjørende ballvekslinger, for å låne et uttrykk fra fotballen. Dermed holdt det ikke til edleste metall, men vi fikk fire fine brosjemedaljer.

Thomas Fjeldheim  tok bronse i mixed double med makker fra Bygdø, Theodor Fjeldal/John Nguyen fikk samme plassering i herredouble, og Aimee Hong tok  bronseplass i mixed double. Aimee står helt til høyre på bildet med bronsemedaljen som bevis på god innsats. HIF-gutta fikk sine medaljer før premieutdelingen, men de er avbildet i flere omganger i bildealbumet nedenfor.

Deler erfaringene med andre klubber

Danila Gataullin, Kristiansand BK, og Emilia Petersen Norberg, Sandefjord BK (Bilde til høyre) fikk premiene som beste spillere i henholdsvis herre- og dameklassen. Ved premieutdelingen søndag takket Badmintonforbundets generalsekretær, Espen Larsen, Haugerud IF Badminton for et godt gjennomført stevne. Nå blir erfaringene fra smittevernarbeidet under Junior-NM delt med andre arrangører i forbundet slik at man kan komme i gang igjen med konkurranser samtidig som man bidrar til den store koronadugnaden.

Bildealbumet denne gangen profilerer alle de gode medhjelperne som gjorde Junior-NM på Haugerud mulig. Takk for innsatsen!