Orientering

Av alle Haugerud IFs utøvere er det uten tvil de eldste som er nærmest verdenstoppen. Tro det eller ei! HIFs orienteringsgruppe er ikke den største i klubben, og medlemmene er i hvert fall ikke de yngste. Men de reiser mest og er nærmest verdenstoppen. orientering

I veteran-VM 2016 i orientering i Estland tok HIFs Tor Drage en fin sjetteplass i konkurranse med deltakere fra hele verden.

Logoen til Haugerud IF har tre symboler. Ski, ball og en orienteringsskjerm. O-gruppa er således en av de opprinnelige i klubben og lever fremdeles etter mer enn førti år. Selv om de få aktive er høyt oppe i aldersklassene, er det høy kvalitet på prestasjonene.

De mest ivrige av veteranløperne har både 50 og 60 løp bak seg når sesongen avsluttes, ofte med snø som underlag. En av dem som har vært med fra begynnelsen, en urinnvåner på Haugerud, statsmeteorolog Ørnulf Fremming er ofte å finne i skogen med kart og kompass. Unni og Tor Drage har også vært med i o-gruppa siden den ble startet.

I 2016 ble både Unni og Tor kretsmestere i sine klasser og fikk også følge av Øystein Madsen, så Haugerud kan skilte med tre kretsmestere i Oslo og Akershus o-krets 2016. På bilde ser vi fra venstre Tor, Unni og Øystein. NM for veteraner ble holdt på Norefjell, og der ble det en førsteplass og flere andre plasser på ekteparet Drage. Imponerende! – Men for oss er fellesskapet i o-miljøet viktigere enn resultatene, forsikrer Tor og Unni Drage. – Vi er bitt av basillen.

Kontakt Orienteringsgruppa:

Unni Drage, tlf. 452 62 438 og e-post t.drage@frisurf.no