Linedance – møt familien Martin

Hver onsdag lærer familien Martin seg noe nytt på Haugerud IFs linedancekurs, og hver onsdag er forbeholdt å være samlet som familie og ha det gøy sammen.

Det hele startet da mor Ingeborg og far Kenneth tilbake i 2017 kjente de måtte ha en pause fra sitt faste bridgespill og finne på noe annet. Og det måtte være noe gøy de kunne gjøre sammen! Ingeborg så et oppslag på tavla utenfor Haugerud kirke om at det skulle starte opp Linedance gruppe i Haugerud IF og resten er, som man sier, historie. For dette var akkurat det de lette etter.

–  Året etter fikk vi overtalt to av de tre døtrene våre, Ylva og Tuva, til også å bli med. Det måtte en god del overtalelse til før begge ble med. For de tenke nok litt fordomsfullt at dette var cowboy og litt kleint, forteller foreldrene. Men de har ikke angret siden, bekrefter jentene.

Cowboy og boots?

Den tanken flere av oss kanskje får i hodet når vi hører ordet Linedance, er country musikk og cowboy boots. Familien Martin fikk erfare at det er så veldig mye mer. Mer om det senere. For ved siden av å ha funnet en aktivitet de elsker å holde på med sammen, er onsdagen mer enn bare Linedance for familien.

Hver onsdag kommer alle til Haugerud, og da samles familien først til felles middag i barndomsheimen. Så går de på Linedance sammen, før de fortsetter kvelden hjemme. Ofte sover alle over også på onsdager. Ingeborg forteller at for henne er det viktig å få samlet familien hjemme, selv om ikke alle bor hjemme lenger. – Dette vil vi alle holde fast ved. Onsdagene er familiens dag. Linedancen vil alle holde på med sammen.

Ikke kleint!

Men hvorfor er det så gøy med Linedancen? Og var det ikke bare «cowboy» og litt kleint å skulle danse med mor og far? Tuva og Ylva blir ivrige og forteller at selv om de var skeptiske i starten, så viste det seg at det på ingen måte var kleint. – Men det har blitt en fun fact som venner drar frem når de presenteres for nye. «Danser Linedance en gang i uka med mor og far»! Det er bare morsomt, forsikrer jentene.

–  Hver uke lærer vi noe nytt på linedancen. Og det er veldig ulike stiler og musikk vi har vært innom. Vi har fått prøve på svært mange dansesjangere, og hver uke lærer vi en ny dans. Eller egentlig to, for de tar to klasser etter hverandre, for dette er gøy!

Mange stilarter og musikksjangre

De har sikkert lært 100 forskjellige danser og mange ulike dansestiler. For hver dans er unik og inspirert av ulike dansesjangre. Familien ser på hverandre og begynner ramse opp sjangrene de kommer på. De har vært innom gresk dans, irsk, afrikansk, hard rock, vals, cha cha cha, hip hop.. – og alt dette til ulike typer musikk.

Og veldig komplisert er der ikke hevder de, selv om det ser veldig imponerende ut og det er viktig å være fokusert for å lære seg nye danser. Det er litt hjernetrim også. I Linedance består en dans av 16 til 32 takter med ulike bevegelser i åtte ulike trinn med koreografi som gjentas.

På spørsmål om det det er litt prestasjonsangst når de skal lære så mye nytt hver uke, med mange andre, så ler de godt. – Nei, her er det veldig uformelt. Og siden det er så gøy, så er det lett å bli litt ukonsentrert å trå feil. Om ikke alt blir helt likt, kaller vi det bare variasjon. Men det er både god hjernetrim og god trening å holde på med Linedance.

Yvonne er en skikkelig god instruktør!

Også skryter hele familien av instruktør Yvonne Sevre. – Hun er en energibunt og skikkelig motiverende. Hun drifter også en Facebook-gruppe for oss deltakere, hvor hun deler ukas dans så det også er mulig å øve hjemme. Også gir man hverandre positiv feedback der.

For de som har lyst å være med på mer enn onsdagstreningene, så inviterer Yvonne til ulike workshops og eventer som arrangeres rundt omkring. Så man kan få et stort felleskap med mye aktivitet om man vil det. Hun har også bragt inn en mann til i gruppa ved at også mannen hennes er med og trener. Så da er det en mann til med, i tillegg til pappa Kenneth.

Flere menn og yngre deltakere!

For familien Martin er det passe mye med de faste onsdagskveldene. På spørsmål om de drar i gang Linedance på større familiesammenkomster, eller shower litt sammen for andre, er svaret et klart «nei». Sist noen i familien opptrådte sammen, utenom i regi av Haugerud IF, var da jentene var seks-syv år og de på familieferie i utlandet fikk prøve seg på magedans. Det var gøy det også, men noen «showfamilie» er de ikke. Og egentlig liker de heller ikke stikke seg ut og ta plass, slik de gjør nå gjennom å la seg intervjue.

Dette intervjuet stiller de opp på, fordi klubben spurte så pent. Og mor sa ja på vegne av alle. Men det er greit. – Vi bidrar gjerne til at flere blir kjent med Linedance og hvor gøy det er. Kanskje kunne det vært laget kortere kurs for barn, eller ungdom. Da det under koronaen var noen runder med utetrening, var det flere unge som så på som lot seg rive litt med der og da.

–  Det hadde vært fint med enda flere menn og yngre deltagere. Og flere bør teste ut Linedance, er den unisone oppfordringen fra Ylva, Tuva, Ingeborg og Kenneth Martin fra Haugerud.

(10. november 2022 – Tekst: Monique Nyberget Hiller, foto: Dag Endal)