Marius: Ny hovedtrener med høyeste utmerkelse

I sommer byttet Haugerud IF Badminton hovedtrener. Etter flere års kjempeinnsats for klubben flyttet Sondre F. Jørgensen tilbake til Vestlandet. Inn kom Marius Myhre Fartum. Et veldig godt valg som nå er bekreftet ved at Marius er tildelt Bragdmerket, den høyeste utmerkelsen en badmintonspiller kan få her i landet.

Under banketten på senior-NM i Kristiansand forrige helg ble Marius Myhre Fartum tildelt Bragdmerket av Norges Badmintonforbund. Utmerkelsen kom på toppen av bronsemedaljen som Marius tok i herredouble sammen med vårt unge talent, Mathias Jo Hong.

Marius har i mange år vært Norges beste herrespiller med bl.a. sju individuelle NM-gull og 22 landskamper. Han var også nær ved å kvalifisere seg til OL i Rio for noen år siden; en bragd i en idrett med så mange strålende utøvere rundt i verden.

– Hvilken ambassadør Marius er og har vært for klubben! Vi jubler og gratulerer Marius med denne velfortjente utmerkelsen, sier HIF-leder Dag Endal. – Nå gleder vi oss over at Marius er tilbake i klubben for fullt og at han skal være trener og forbilde for de mange unge talentene som vi har. Vi har gode badminton-år framfor oss!

Haugerud IF Badminton har opplevd en sterk vekst de siste årene, både i antall aktive spillere, i treningstilbud og i sportslige resultater. Sondre F. Jørgensen som var hovedtrener gjennom seks år, har en viktig del av æren for veksten.

Da Sondre ble takket av med en sommerfest før han flyttet tilbake til Vestlandet, overrakte Øystein Wiborg mange gode ord på vegne av badmintongruppa: Nytenkende. Dialogorientert. Norges blideste trener. En av Norges beste trenere. Faktisk den eneste norske treneren blant landets toppklubber.

Hvordan skal det gå med oss nå, var det nok mange som tenkte da det ble klart at Sondre ville tilbake til hjemtraktene på Vestlandet. Desto større var overraskelsen og gleden da det ble kjent at Marius Myhre Fartum ville ta over som hovedtrener. Bedre kunne det ikke bli når klubben først skulle skifte hovedtrener.

Som norsk toppspiller reiste Marius verdens rundt i flere år for å spille seg oppover på rankinglista. – Men nå har jeg reist så mye at jeg savnet en normal hverdag, sier Marius til Akers Avis. – Nå skal jeg være trener for klubben jeg vokste opp i og klubben i mitt hjerte. Det er en fantastisk klubb å være trener i, og vi har veldig mange unge og lovende spillere. Jeg har god tro på mange gode resultater i årene som kommer.

Stor takk til Sondre! Velkommen til Marius!