Nå starter Haugerudakademiet!

Klubben har over lengre tid ønsket å starte opp med ekstratilbud for fotballspillere i klubben. Endelig kan vi dele nyheten om at førstkommende lørdag starter vi opp med Haugerudakademiet!

Haugerudakademiet vil være et ekstratilbud for de mest ivrige fotballspillerne i klubben i alderskullene 2012, 2011 og 2010, og begge kjønn. Det vil være gratis for spillerne å delta på. Akademiet vil trene én ekstra gang utenom sine ordinære treninger i sesong, og to ganger ekstra ganger i uken utenom sesong.

– Det er viktig å påpeke at dette ikke er et akademi for de som er best i Haugerud Fotball, men for de som ønsker å bli best. Det er to forskjellige ting, og det er de som ønsker å bli best vi er på jakt etter her, sier styreleder i Haugerud Fotball, Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez.

En av trenerne i Haugerudakademiet, Roar Loraas fortsetter:

– Målet er jo selvsagt å utvikle bedre fotballspillere og bedre lag i Haugerud IF, men vel så viktig skal vi utvikle mennesker til å bli bra folk som har med seg en positiv bagasje med gode rammer også den dagen de ikke vil være fotballspillere lenger, sier Loraas.

Det er trenerne på de ulike alderskullene som nominerer fem spillere fra sitt lag til å være med på akademiet. Spillerne velges ut etter følgende kriterier:

1. Oppførsel og holdninger
2. Oppmøte på ordinær trening og kamp
3. Eierskap til egen utvikling
4. Lagkamerat – Er spilleren en god lagkamerat?
5. FairPlay – Har spilleren evne til å forstå hva FairPlay er i praksis?
6. Ferdigheter

De ansvarlige trenerne på akademiet vil være Granit Dautaj (trener G2010) og Roar Loraas (trener på J2011/G2012). Roar ser frem til å sette i gang med et eget akademi i Haugerud Fotball:

– Vi ser fram til å starte opp med ekstratreninger i form av et akademi, og vi tror dette vil ha flere positive sider for haugerudfotballen. Vi får forhåpentligvis bedre spillere av dette, og mer fotballmoro for barna. Det er mange barn som spør om ekstra trening, og det er hyggelig at vi nå har fått på plass et tilbud, sier Roar Loraas.

Spisset keepertilbud

I tillegg til utespillerne vil det også bli et ekstratilbud for keepere i klubben. Det vil være keepertrening for keeperne i klubben under akademitreningene. Der har klubben sikret seg en ung, men gammel kjenning. Tidligere keeper på Haugerud og Nordstrand IF, Elias Boukricha vil bli keepertrener på Haugerudakademiet.

Elias er vår nye keepertrener

-Det er veldig gledelig at Elias har takket ja til å bli med på Haugerudakademiet. Elias fyller mange av boksene når det kommer til hva vi ser etter når vi henter folk inn til klubben. Han er lokal Haugerud-gutt, han er nylig kommet tilbake til klubben som keeper for juniorlaget, og han har en arbeidskapasitet i det han holder på med som er imponerende. Ingenting er mer gledelig enn at Elias får en mer fremtredende rolle i klubben, sier Thor Olav.

Klubbutvikling

Styreleder, Thor Olav mener dette har flere positive effekter på klubben og fotballsatsingen i Haugerud:

– Vi må aldri glemme at vi er en breddeklubb, og at vi skal prioritere og ha fokus på å ha med alle lengst mulig på det nivået de selv ønsker å spille på. De større klubbene i områdene rundt oss presser stadig mer på for overganger i yngre alder, og hvis vi som klubb skal klare å beholde den sosiale faktoren, som er det viktigste i en klubb som oss, må vi også sikre kvaliteten på det sportslige tilbudet vårt, og tilby et godt nok sportslig tilbud. Spillerne må få lov til å være i sitt nærmiljø og med sine venner så lenge de selv ønsker, og da er det vårt ansvar som klubb at også tilbudet er godt nok. Klarer vi å bygge en klubb som har et godt nok sportslig tilbud på alle nivåer, når vi målsetningene våre om å være en klubb for alle. Målet er at vi skal være en klubb for de som ønsker å trene én gang i uka, og en klubb for de som vil trene fem ganger i uka, det nye akademiet bidrar til at vi tar steg mot den målsetningen, samt at vi utvikler bedre fotballspillere.

Roar nikker bekreftende, og istemmer:

– Tiltak som dette gjør oss til en mer attraktiv klubb enn hva vi har vært tidligere, og vi bygger klubben til å bli mer attraktiv for barna som kommer til klubben. Vi ser at klubbene rundt oss spisser tilbudene sine, og da må vi gjøre det samme. Vi må bli den klubben som barna i nærmiljøet ønsker å være i, i sitt eget nærmiljø med sine venner. Vi ser jo allerede at barn som har bytta skoler fortsetter å spille i Haugerud, og den utviklingen må vi fortsette med.

Haugerudakademiet har oppstart lørdag 30.10 klokken 10:00 på Haugerudbanen.

Har du spørsmål angående akademiet kan du ta kontakt med styreleder i Haugerud Fotball:
Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez
Tlf: 91008666