Per Kristian runder 80 i fin stil

I dag, fredag 18. august, er det 80-årsfeiring for en mann som har betydd utrolig mye for Haugerud. Og som er stolt av å ha vært Haugerudboer helt fra fødselen og 80 år i strekk.

Uten Per Kristian hadde ikke Haugerud vært et så fint sted som det er. Uten Per Kristian hadde ikke idrettsanleggene våre vært så fine som de er. Uten Per Kristian hadde ikke Haugerud IF vært den klubben vi nå er. Per Kristian hvem…? Løken! På Haugerud finnes bare én Per Kristian, og han heter Løken til etternavn og bor i Haugerudhagan.

Alle vil ha forståelse for om en som har vært veldig aktiv i hele sitt liv, koster på seg å slakke av litt på farten når man nærmer seg 80-årsmerket. Ikke slik med Per Kristian Løken. Han er daglig i sving for å gjøre Haugerud og Trosterud til et bedre sted å bo. Som leder i Haugerud og Trosterud Vel, som støttespiller for Haugerud IF, som medlem i styringsgruppa for Områdeløftet, som konsulent som tar på seg oppdrag for bydelen og andre og som bidragsyter til Samarbeidsrådet og Trosterud/Haugerud-dagene. Bare for å nevne noe.

– Per Kristian ble for mange år siden utnevnt som æresmedlem i Haugerud IF. Det skulle bare mangle, sier styreleder Dag Endal. – Mange år som tillitsvalgt på mange områder i klubben. Og mye av det vi ser rundt oss i den fine idrettsparken, har Per Kristian hatt mer enn én finger borti. Ofte er det slik at æresmedlemskap kommer på slutten av en lang karriere og som en markering og takk for alt du gjorde. Men æresmedlemskapet har ikke tynget Per Kristian. Han har fortsatt og fortsatt og gjør det fortsatt!

Per Kristian fikk velfortjent omtale i Akers avis i dag, men da vi i HIF-en banket på døra for å overrekke vår hilsen, var fuglen fløyet. Hvor var Per Kristian? Jo, på jobb! Men vi skal klare å få overrakt en takk fra idrettslaget i løpet av dagen og forevige jubilanten. Det klarte vi; en blomst, en av de nye HIF-jakkene fra Adidas og det klassiske HIF-skjerfet.

Hr. Løken lar seg ofte høre med synspunkter i debatter, samtaler, møter. Han har ordet i sin makt og deler gjerne kunnskapen sin med andre; enten det er morsomme anekdoter eller tunge faglige argumenter. Om Haugeruds historie. Barndommen da Haugerud lå langt ute på landet. Framveksten av drabantbyen. Byutvikling. Anleggsbygging. Planlegging av nærmiljøet. Pågående kommunale prosesser. Prosjektering av uteområder. Boligpolitikk. Framtidas boliger på Haugerud. Lista over saker han er opptatt av, kunne vært mye lengre. Du skal tidlig opp om morran for å matche Per Kristians kunnskaper og engasjement!

Men til forskjell fra mange andre som gjerne deltar i samtaler, er Per Kristian Løken også en handlingens mann. Han får ting til å skje i praksis, ikke bare i ord. Han setter ting i bevegelse, og han følger sakene helt til mål. Driften av Haugerudhallen i ti år. Bygging av tennisbaner. Tribunene på fotballbanen. Trimapparatene. Lysanlegget på asfaltbanen. Per Kristian skaffer pengene. Han prosjekterer bygging, skaffer entreprenører, følger opp fra dag til dag, sikrer at ting fungerer og følger driften videre.

Haugerud IF takker og gratulerer, Per Kristian! Hva hadde vi vært uten deg? – Og vi er takknemlige for at du fortsatt er der etter alle disse aktive årene; du er fortsatt med oss og for oss. Nå kommer en byggeperiode da din kompetanse blir gull verdt. Vi ser fram til fortsettelsen og alle de “slagene” hvor vi trenger ditt engasjement og din kunnskap, sier HIF-leder Dag.