Rehabilitering av Haugerudbanen: Startskuddet går 24. juni

Ikke før har den siste skoleeleven tatt ranselen og ruslet hjem til sommerferie, så rykker anleggsmaskinene inn på Haugerudbanen. Det skjer med andre ord fredag 24. juni. Fra denne dagen blir det jobbet med rehabilitering av kunstgresset og alt rundt Haugerudbanen. Når skolene begynner igjen 19. august, vil den nye versjonen av Haugerudbanen stå klar.

Torsdag 2. juni var det oppstartsmøte for rehabiliteringsprosjektet med befaring på Haugerudbanen. På et slikt møte stiller alle som bidrar til prosjektet: Bymiljøetaten som eier av banen og oppdragsgiver for prosjektet på vegne av Oslo kommune. Rådgivende ingeniør som er innleid for å utrede prosjektet, i dette tilfellet Multiconsult. Entreprenørfirmaet Bane- og Eiendomsservice som skal stå for selge anleggsarbeidet. Samt Haugerud IF som har driftsansvaret for banen etter skoletid og i helgene.

Anleggsarbeidet er ventet å ta 6-8 uker, litt avhengig av hva som dukker opp av utfordringer underveis. Derfor starter arbeidet så snart skoleferien begynner. Det ville vært vanskelig å drive anleggsarbeid på banen med mange barn løpende rundt. Om alt går etter planen, skal banen være klar når skolen starter igjen 19. august.

Dette betyr at all trening på banen i denne perioden blir avlyst, og alle kamper blir flyttet. Trenere og lagledere kan følge med på framdriften på banens Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/1407318012898240/ og på kretsens terminlister her på fotball.no.

Det er et stort prosjekt som skal gjennomføres. Det viktigste er at hele kunstgresset skal byttes ut. Det gamle dekket blir kjørt til gjenvinning i Danmark. I stedet kommer det flunkende nytt kunstgress av beste kvalitet. Bymiljøetaten har funnet at kunstgress av gode kvalitet blir billigere i lengden, i tillegg til at det er bedre å spille på og lettere å vedlikeholde. Om nødvendig blir det også gjort oppretting av underlag, bedre drenering og andre ting som måtte bli avdekket under prosessen.

Det blir med andre ord topp forhold på banen fra høsten.

Rundt kunstgresset blir det også mange endringer. Gjerder blir fjernet eller byttet. Ballnettene blir byttet der det er nødvendig, det blir satt opp flere nett, og vi får nett som kan heises opp når vi skal ha snø ut av banen. Hele banen får ny oppmerking i tråd med Fotballforbundets retningslinjer. Disse sikrer at det blir plass til flere småbaner innenfor den store.

Det skal installeres innbytterbokser på langsida mot Trosterud, trukket litt tilbake fra banen for å få nødvendig sikkerhetssone. Grunnarbeidet blir gjort i sommer, og så vil klubben bygge innbytterboksene i etterkant. Det er også sannsynlig at det blir bytte av alle pærer i flomlysanlegget.

I forbindelse med anleggsprosjektet har Haugerud Fotball ønsket at det blir laget en vannpost ved banen. I dag er det tungvint å fylle på drikkevann, som er viktig på varme dager. Ved tribunen skal klubben montere en kiosk, og så vil den røde redskapsboden bli pusset opp innvendig og med innlagt strøm/lys.

Det er Fotballkretsen som har ansvar for å finne nye baner til kamper som blir rammet av anleggsarbeidet. Det gjelder to kamper 24. og 25. juni, samt en rekke kamper fra 8. august og fram mot 21. august. Samtidig er det en mulighet også for at arbeidet blir ferdig tidligere enn 19. august, noe som medfører at færre kamper må flyttes.

Trenger dere ytterligere opplysninger i denne fasen, kontakt Bernt Holøien eller Dag Endal i Haugerud Fotball.