Seiret i en tøff match mot VIF

Vålerengen kom på besøk til Haugerudhallen denne lørdagen, med skumle planer om å reise hjem med 3 poeng i bagasjen. Skulle et seiersvant hjemmelag holde unna og fortsette seiersrekken?

Denne lørdagen tegnet det til en tøff kamp om poengene mellom to lag som begge har levert varene denne sesongen.
Bortelaget har vist gode takter og lagt seg på en fjerdeplass, mens hjemmelaget har lagt seg helt på toppen av tabellen.

Det som skulle være et toppoppgjør forrige helg mot Lillestrøm, ga aldri den helt store spenningen som publikum nok haddet håpet på. Denne kampen mot Vålerenga så først ut til å begynne i samme spor, når vi tar ledelsen gjennom duoen Borgen og Folgerø så tidlig at vi knapt har fått frem penn og papir i sekretariatet. I motsetning til forrige kamp svarer derimot bortelaget kun kort tid etterpå, og viser at det her skal bli kamp om poenga.

Hjemmelaget virka ikke helt påskrudde fra start egentlig, slurver med ballen og taper litt for mange dueller.
Det virker som flere av våre ikke helt har dagen idag, men de jobber på og kjemper seg inn i kampen.
Det ble vel ikke noen utpreget velspilt kamp, men mer en krigekamp med tøffe dueller og kontringer med tempo og trøkk.
Vålerengen parkerte bussen i etablert forsvarsspill, så kompakt vi nok ikke har sett et bortelaget her siden Elverum for en 5 sesongers tid siden. Planen var vel å narre frem utålmodige valg og skudd i blokka, og deretter kontre med trøkk. De var gode til å gjennomføre denne taktikken, og var jevnt over gode til å kontre med kvalitet. I tillegg varierte de dette med å også være brukbare i etablert angrepsspill når sjansen bydde seg.
Beklager Lillestrøm, men dette var mer det nivået også dere burde ha kommet opp på.

Noen minutter ut i første perioden dreper de vårt første overtall for kampen, før de selv kort tid etter undertallet tar ledelsen. Når det så blir vår tur å forsøke oss i undertall, er det vi som er giftigst og gjør 2-2 (nok en gang ved Borgens magiske kjepp).
Rett over halvveis gjør vi så 3-2 i overtall ved Ihle servert av Anders, før Patrick gjør 4-2 servert av Christer et par minutter før pause. Vi rekker nok et overtallsmål ved duoen Lindberg/Solvang, og en redusering til 5-3 av Vålerengen før det piper i sirena. Med 12-7 i skudd på mål, viser det også at det er en jevnspilt periode, selv om ballinnehavet muligens er noe mer ujevnt.

Tidlig i andre periode er duoen Ihle/Snellingen frempå igjen til 6-3, og spørsmålet er om hjemmelaget nå skal dra fra i målprotokollen? Det skjer derimot ikke det helt store på tavla før vi nærmer oss halvspilt i perioden, og det blir utvisningsbonanza.
Dommerne kunne og burde nok tatt noe tøffere tak litt tidligere i kampen, da det nok slapp igjennom for mye etterslenger og bruk av kjeftamentet. Det ble i stedet litt for mye kok, med dertil godt besøkt sekretariat av utviste spillere.
Det er derimot bortelaget som først utnytter kalabaliken til å gjøre mål, og på 6-4 ser det definitivt ut til å bli kamp igjen.
Ihle vil det annerledes og setter to kjappe etter bortelagets redusering, og med to til fra hhv Snellingen og Lindberg mot slutten av perioden har hjemmelaget langt på vei punktert kampen.
(Skuddstatistikken er 20-8 i denne perioden)

Tredje periode går noe roligere for seg en andre periode, og kontrolleres greit inn av hjemmelaget. Noe vel også skuddstatistikken (16-3) viser. Vi har to nye overtallsperioder, uten uttelling, men gjør jevnt og trutt 3 nye mål og hindrer bortelaget i å redusere ytterligere.
Til slutt endre kampen 13-5, og vi tok 3 hardt tilkjempede poeng og beholder tabelltoppen.

Det ble skadet en spiller på begge lag gjennom oppgjøret, og vi ønsker god bedring til begge to.
Håper de begge kommer raskt tilbake på banen friske og opplagte!

Coachens utvalgte stjerner etter oppgjøret fordeles som følger:
***    Thomas
**    Matias
*    Mats

stall_mathias.jpg
Matias har av alle ting funnet ut at han skal plukke like mange målpoeng denne sesongen som han har samlet til sammen på alle sesongene frem til inneværende. Keep livin’ the dream, Matias!

Bækkelaget tapte forøvrig borte mot Lillestrøm senere på kvelden, så vi har fått et ørlite pusterom ned til 2. og 3. plassen hvor nettopp de nevnte to lagene ligger.

Neste kamp er mot Bækkelaget, som besøker Haugerudhallen neste lørdag kl 18:00.
Skribenten tipper vi får en helt annen type kamp i det oppgjøret, og forhåpentligvis løfter gutta seg ett hakk til den matchen.

Jeg håper å se mye folk på tribunen i den toppmatchen. Vel møtt!

– supporter’n