Slagkraft – Et nettverk av godt samarbeid!

Haugerud IF går nå inn i et unikt samarbeid som er det første av sitt slag. Prosjektet skal gjennom god fysisk aktivitet gi barn og unge bedre forutsetninger for god livsmestring!

Mental Helse Ungdom har siden tidlig i 2022 hatt et prosjekt de kaller for “Slagkraft”. Slagkraft er et gratis aktivitetstilbud der  barn og unge kan kanalisere energi på en konstruktiv måte, og gjennom boksetrening. Kurset har som mål å bruke fysisk aktivitet som et verktøy for livsmestring. Da Haugerud IF fikk høre om prosjektet tok klubben initiativ til å se om dette prosjektet kunne implementeres i et idrettslag. Det blir nå en realitet, der både Trosterud barneskole og Haugerud Ungdomsskole blir en del av prosjektet.

Prosjektkoordinator i Mental Helse Ungdom, Michael Lie er veldig fornøyd med å ha med den organiserte idretten og skolene med på prosjektet.

Thor Olav ønsker Mental Helse Ungdom velkommen inn i HIF-familien

– Da Thor Olav og jeg møttes tilfeldig sto nok begge to igjen med den samme tanken om at dette måtte vi prøve å få til med skolene, og at dette kan implementeres inn i den organiserte idretten, samt at prosjektet kan dra nytte av den egenverdien og kompetansen idretten sitter på ved å få inn slike prosjekter i hverdagen til ungdommene.

– Da Michael Lie fortalte meg om prosjektet tenkte jeg umiddelbart at dette måtte vi få inn i idrettslaget, og kanskje aller viktigst, inn i skolene! Fordelene man har av fysisk aktivitet i skolehverdagen er underkommunisert, og måten dette prosjektet er utarbeidet på, og hvilke mål prosjektet har passer perfekt inn i vårt nærmiljø, sier Daglig leder Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez.

Slagkraft skal nå inn i begge skolene i nærmiljøet. På ungdomsskolen vil det gå inn under et eksisterende aktivitetstilbud Haugerud Ungdomsskole tilbyr, mens på Trosterud Barneskole er det mulig for alle på 5. – 7.trinn  å melde seg på boksetrening og kurset gjennom idrettslaget. Påmeldingsskjema finner du her.

Deltakerne på Slagkraft vil få boksetrening med en erfaren og proff boksetrener én gang per uke, og etter boksetreningen vil det være gruppesamtaler med deltakerne der det er rom for å ta opp utfordringer eller problemer man måtte tenke på. Deltakerne vil også få verktøy for å håndtere personlige utfordringer eller vanskelige tema barn og unge kan oppleve å komme opp i.

Michael forklarer mer i detalj:

Michael i Mental Helse Ungdom gleder seg til prosjektet med Haugerud IF

– Deltagerne i Slagkraft får være med på ett gratis lavterskel tilbud med fysisk aktivitet gjennom boksing, i tillegg øver vi på å snakke, lytte og reflektere til vanskelige temaer. Prosjektet sitt formål er å lære deltagerne om å bruke mekanismer som fysisk aktivitet og samtale for å få lettet på det de måtte sitte inne med. Man kan se på det som en form for emosjonelle lynavledere. Utenom dette så prøver vi å skape et miljø hvor dem kan komme å være seg selv og møte andre som kanskje er mer like enn de selv tror, sier prosjektkorodinatoren i mental helse Ungdom.

Alle deltakerne i Slagkraft vil være forsikret gjennom Haugerud IF med et kostnadsfritt medlemskap i klubben.

Unikt samarbeid

I tillegg til de nevnte partene er NJJK samarbeidspartner ved at de stiller sine lokaler til disposisjon, og Norges Bokseforbund stiller med utstyr til prosjektet. Her er det med andre ord mange parter som har jobbet sammen for å skape best mulige vilkår for fysisk aktivitet og livsmestring.

– Det unike med prosjektet er alle samarbeidspartnerne som er med på prosjektet. Mental Helse Ungdom som prosjektansvarlige, skolene, NJJK, Norges Bokseforbund og oss i Haugerud IF som organisatorer har her sammen klart å finne et tilbud som dekket noen konkrete behov hos skolene, og Mental Helse Ungdom får testet ut flere modeller av Slagkraft før de i 2023 går ut nasjonalt med prosjektet. Dette viser hvordan flere aktører kan jobbe sammen for å dekke hverandres behov og utfordringer. Jeg må berømme Michael og Mental Helse Ungdom som har turt å tenke utenfor boksen i et prosjekt som var tiltenkt på en annen måte. Det har vært velvillighet og drive for å få Slagkraft inn i skolene, og skolene har kicket umiddelbart på idèen. Det har vært veldig hyggelig å samarbeide med så mye positivitet rundt prosjektet. Som vanlig er anleggskapasiteten på Haugerud som den er, så uten velvilligheten fra NJJK (Den lokale Judoklubben) hadde vi ikke hatt så gode fasiliteter som vi nå kan tilby deltakerne våre. Det er med andre ord vært Slagkraft i dette samarbeidet! sier Thor Olav.

Første av sitt slag

Aldri av sitt slag har så mange aktører gått sammen for å kunne skape et tilbud som både tilbyr god fysisk aktivitet, men også ha et faglig innhold som barn og unge vil ha nytte av.

– Dette er første gangen vi skal samarbeide med skole og idrettslag. Dette er vi i Mental Helse Ungdom veldig stolte av. Vi har hatt et ønske om dette lenge og synes det er ekstremt tøft og viktig av både skole og idrettslag å tørre å satse på et slikt prosjekt, sier Michael.

– Haugerud IF har et ønske om å tilby god aktivitet i alle ledd. Her kan vi tilby sportslig sett et meget bra tilbud, samtidig som barna får verktøy i livsmestring og refleksjon. Dette er komponenter som ikke gjør deg bare til en bedre utøver, men også gir deg bedre forutsetninger senere i livet. Vi er såvidt vi vet det første idrettslaget som går inn i et slikt helhetlig prosjekt med Mental Helse Ungdom, og det er ekstra stas at også skolen ser verdien av dette, avslutter Thor Olav.

Slagkraft vil ha oppstart i uke 39 for elever på Trosterud Barneskole og i uke 41 for elever ved Haugerud Ungdomsskole.  Påmeldingsskjema finner du her.