Tidenes aktivitetssommer er over for i år!

Tidenes aktivitetssommer er over for i år, men for en sommer det har vært! Det har vært en fantastisk sommer med aktivitet i 50 av 56 sommerferiedager.

Tidenes aktivitetssommer kom som et resultat av at klubben mistenkte at pandemien ville endre folks sommerplaner, og at vi ville ha flere hjemmeværende enn normalt denne sommeren. Det var derfor viktig for klubben å finne på noe ekstra for alle barn og unge som skulle tilbringe sommerdagene sine på Haugerud og Trosterud.

Forhistorien

Dag takker årets ansatte

I mars fikk idretten den nedslående beskjeden om at alle aktiviteter måtte settes på vent, og at det ikke ville bli noe mer idrett og aktivitet for barn, unge og voksne i tiden fremover. 12.mars fattet klubben vedtaket om å stenge ned alle aktiviteter, og nærmiljøet kunne ikke lenger gjøre som normalt, gå på trening og delta i kamper, verken inne i Haugerudhallen, eller på Haugerudbanen. Det ble en kjedelig og stillesittende tid for mange, og mange var frustrerte over at de ikke lenger kunne gjøre som normalt. Haugerud IF er som kjent 50 år i 2020, og hadde planlagt en storstilt feiring gjennom hele året. Jubileumskomiteen hadde store planer, men som alle andre måtte de tilpasse seg den nye hverdagen med restriksjoner, og mye av det de hadde planlagt kunne ikke lenger gjennomføres. Vi måtte da tenke nytt; hva kan vi gjøre for å markere jubileumsåret, og gi barn og unge aktivitet i en sommer som blir utenfor normalen?
Og slik så ideen om “Tidenes aktivitetssommer 2020” dagens lys.

Tidenes aktivitetssommer

Denne sommeren har Haugerud IF tilbudt idrett og aktivitet fra nesten hele sitt opprinnelige aktivitetstilbud. Det har vært ukentlig aktivitet med cricket, basket og barnetrim gjennom hele sommeren. Det har også vært flere uker med badmintonskole, fotballskole, innebandyskole, samt enkelte uker med E-sport, fotballturneringer, Capoeira og Sjakk. Åpen hall har arrangert Sommerpatruljen med masse aktivitet gjennom ei hel uke, og i samarbeid med Haugerud Ungdomsskole har det vært friluftsliv med kano, sykling og bading både på for- og sensommeren.

– Jeg er stolt over å ha fått lov til å være med på dette prosjektet. Ungdommene vi har hatt i jobb har vært helt outstanding, sier Kevin Hansen

Abdou, Hamdi, Elias og Soufian utgjorde Miljøpatruljen denne sommeren

– Vi tenkte at dette skulle bli en sommer som hvert eneste barn fra Tveita og opp til Lindeberg skulle høre om og forhåpentligvis delta på, men vi visste ikke hvor stort dette skulle bli. Til sammen har vi hatt over 3800 deltakere fordelt ut over 9500 aktivitetstimer under sommerens aktivitetssommer 2020, sier daglig leder Thor Olav Delgado-Rodriguez.

Sommerjobb til ungdom

Gjennom hele sommeren har klubben engasjert ungdommer til ulike sommerjobber. Det har vært ungdommer som har ryddet idrettsparken, vært medhjelpere på de ulike aktivitetene, fotografer, ansvarlige for sosiale medier og noen har også vært instruktører under aktiviteten. Klubben med hovedstyret som arrangør inviterte alle ansatte til en avsluttende sommerfest med musikk, kahoot og foodtruck i hagen ved klubbhuset.

Festarrangører

– I sommer har vi klart å gi sommerjobb til ca 41 ungdommer mellom 15-21 år, og det har vært ungdommer fra nærmiljøet vårt. De har stått på og jobbet gjennom hele sommeren, og hadde det ikke vært for de hadde ikke dette vært mulig. De skal ha en stor del av æren for at dette har gått så bra. Lederne våre har totalt jobbet over 2.100  arbeidstimer gjennom sommeren, og det kunne ikke gått bedre enn det har gjort. Vi har hatt god nytte av ungdommen i sommer, men vi håper også at de har hatt god nytte av å være hos oss ved å få verdifull arbeidserfaring, sier styreleder Dag Endal.

Tusen takk til alle bidragsytere!

Klubben har jobbet hardt med å tilby så mye aktivitet som overhodet mulig i sommer, men uten gode samarbeidspartnere ville det ikke vært mulig å gjennomføre aktivitet i den skalaen som sommeren har gitt oss. Gjensidigestiftelsen, OBOS, Oslo Idrettskrets og Bydel Alna har kommet inn med betydelige midler for å sikre at vi kunne gjennomføre de planlagte aktivitetene.

– Når vi begynte å planlegge sommeren hadde vi ikke de midlene vi måtte regne med at dette kom til å koste, men med sterke bidragytere i ryggen har det vært mulig å gjennomføre det vi planla, og enda litt til. Det har vi satt stor pris på og vi må bare si tusen takk til de bidragyterne som gjorde dette til tidenes aktivitetssommer på Haugerud og Trosterud. Vi har klart å tilby aktivitet i 50 av 56 dager, og all aktivitet har vært gratis for deltakerne, sier Dag Endal.

Daglig leder Thor Olav pakker ned sommeren

Hva nå?

Sommeren har satt mange i aktivitet, og nå har skolen og hverdagen har begynt. Høstsesongen begynner og klubben håper mange har fått smaken på mer aktivitet etter sommeren.

– Vi har hatt stor interesse rundt aktiviteter som har hatt lavere medlemstall tidligere, og vi har sett en økende interesse for en del idretter. Nå gjelder det bare for oss å smi mens jernet er varmt, og tilby mer aktivitet til barn, unge og voksne i nærmiljøet. Vi starter nå opp basket for alle aldersgrupper, innebandy for barn (1-5 klasse) fra og med neste torsdag, fotball for førsteklassingene og nye tennistilbud for alle aldre er på vei. Vi håper fler melder seg inn i klubben og aktivitetene våre og ønsker å være med på å sette nærmiljøet i bevegelse, avslutter Thor Olav.

Under kan du se et utvalg av bilder fra tidenes aktivitetssommer 2020.