Travel lagseriehelg for Haugerud 18.-19. februar

Med 7 lag i ilden sist helg 18-19 februar var det en travel helg for mange av gruppas medlemmer. Alle lagene bortsett fra U13 spilte seriespill. Det har gått litt opp og ned ifølge laglederne. Les nedenfor Charlottes fyldig rapport fra Eliteserien på Bygdøhus.

Sist helg var det klart for Storrunden i eliteserien. I Storrunden er alle lagene i serien samlet og denne gangen gikk runden på Bygdøhus. Haugerud møtte en del av de sterkeste lagene i Lillerunden i oktober og var nå nødt til å ta poeng mot noen av de antatt svakere lagene i gruppen.

Helgens lag bestod av Johannes Imset, Thomas Malm, Lars Harald Ersland, Germain Schmid, Rune Fartum, Per Vestli, Thomas Embretsen, Ingunn Østhassel, Kari Berntsen, Elisa Wiborg og Charlotte Aase.

Første kamp lørdag var mot Kristiansand, et av de sterkeste lagene denne sesongen, med blant annet årets kongepokalvinner Jim Ronny Andersen og sølvmedaljevinner i single Sonja Wåland. Kampen ble tøff, og kun en seier ble halt i land. Per slo Terje Dag Østhassel i tredje herresingle. På tross av mange tapte kamper satt mange med en god følelse i beina, og kampviljen og motivasjonen var ikke knust.

Neste lag på andre siden av nettet var Grimstad. Her var det mange”gamle travere” og også her tøffe kamper. Heldigvis fikk vi en bedre start på denne kampen. I tillegg til at Per halte i land seieren mot Geir Arnevik i en spennende kamp som endte 26-24 i tredje set, tok Kari hjem 2. damesingle og det sto 3-2 etter singlene. Vi hadde endret litt på laget siden kampen mot Kristiansand og ”ny” damedouble var Kari og Ingunn. De takket for tillitten med en klar seier, og det samme gjorde Thomas og Thomas i første herredouble, om ikke fullt så klart som i damedoublen. Det ble en tre setter, men spillet fungerte bedre og bedre og tredje set ble vunnet ganske klart 21-14. Thomas E og Ingunn sørget så for den siste seieren i 2. mix og vi klarte dermed uavgjort mot Grimstad. Det var sårt tiltrengte poeng og vi var godt fornøyde med innsatsen.

liteserie20ngunn.JPG liteserie20homas.JPG

Her er Kari og Ingunn og Thomas x2 i sine doubler. Legg merke til de nye svarte t-skjortene som alle på elitelaget spiller med.

Søndag var det Stavanger og Bergen vi skulle fighte mot. I utgangspunktet trodde vi at vi skulle klare en jevn kamp mot Stavanger. Vi tok to damesingler, blant annet etter strålende spill av Elisa, som slo landslagsspiller Randi Selle, et av Stavangers ”sikre kort”. Dessverre måtte Germain gi tapt i tredje set i sin single, men starten på doublene holdt optimismen oppe. I alle doublene tok vi hjem 1 set. Men så begynte problemene, det ble trøblete i damedouble og 2. herredouble og uhyre jevnt, dessverre med uheldig utfall i 1. herredouble og pluselig sto det 6-2 til Stavanger. Litt futt gikk ut av laget; 1. mix kom aldri skikkelig i gang og annen mix tapte en ganske jevn kamp. Det var tøft å få et så stort tap mot et lag vi trodde vi ville spille jevnt med, men når vi ser tilbake på kampen er det flere læringspunkter vi kan ta med oss dersom vi møter Stavanger igjen i sluttspillet: det er jevne kamper, med litt mer fysisk trening (og badmintontrening) vil vi holde bedre i tredje set og litt mer trening med faste makkere vil også kunne luke ut enkle feil.

liteserie20harlot.JPG liteserie20lisa.JPG

Her er Charlotte til venstre i sin single mot Maren Kamlund fra Bergen, mens Elisa spiller mot Randi Selle fra Stavanger.

Bergen i siste kamp ville også bli vanskelig. Laget har spesielt gode double og mix spillere. Vi karret til oss begge damesinglene: Charlotte slo Maren Kamlund i 3 set, en spiller hun ikke har slått før og Elisa gjorde det samme mot Hege Malene Ulstein, selv om hun bare trengte to setJ. Vi var tett på å ta damedoublen og klarte også tre set i 1. mix, men kreftene og konsentrasjonen tok slutt.

Alt i alt spilte vi flere gode enkeltkamper og vi ser også at vi ofte spiller jevne kamper og tre-settere. Dessverre taper vi mange av disse og vi må et hakk opp hvis vi skal beholde plassen i eliteserien neste sesong. Sluttspillet går av stabelen 24.-25. mars i Kristiansand. Se fulle resultater her.