Treningsavgift og kontingent i koronatider

Forholdene for Haugerud-idretten begynner å normalisere seg etter hvert som myndighetenes smittevernregler blir justert og samfunnet åpnes opp igjen, steg for steg. Her orienterer vi om hvordan vi vil håndtere medlemskontingent og treningsavgifter for 2020.

Haugerud IF vil fortsette å slutte opp om den nasjonale dugnaden mot koronaviruset, også om det betyr at det blir vanskeligere å tilby idrettsaktivitet.

Da vi stengte ned all idrettsaktivitet fra 12. mars, var det mange medlemmer, lag og grupper som mistet deler av tilbudet de hadde blitt lovet. Noen mer enn andre, siden idrettene våre har ulike årssykluser. Håndball, innebandy, barnetrim og dans var blant dem som «bare» mistet de siste seriekampene og trenings-timene på våren. Fotballen mistet hele oppkjøringen til ny sesong, samt halve kampsesongen.

Vi sendte tidlig ut en generell melding til alle medlemmer om at ubetalte fakturaer på treningsavgifter kunne bli liggende til vi fikk en avklaring på når aktiviteten kunne starte opp igjen. Vi ville ikke plage medlemmene med betaling for noe vi ikke visste hva ville bli, og i tillegg visste vi at mange husholdninger ville få en eller flere medlemmer som ble permittert og måtte klare seg på lav inntekt.

Når skolen nå starter, er vi nesten tilbake til et normalt trenings- og aktivitetstilbud, i hvert fall for barn og unge opp til 19 år. Dette aktualiserer spørsmålet om betaling av medlemskontingent og treningsavgifter igjen.

Vi håper for det første at alle medlemmer er motivert til og klare for å delta i HIF-aktiviteter nå som vi starter opp igjen. Vi har minst like mye å tilby som tidligere, og idrett og mosjon er sunt både for helsa og det sosiale livet i nærmiljøet vårt.

Styret i klubben har «frosset økonomien» i koronaperioden fra mars og til med i dag. Det vil si at vi har tatt vare på alt som ble innbetalt av avgifter fram til mars, og vi har hatt minimalt med utgifter til driften. I tillegg har vi jobbet for å skaffe inntekter til klubben og spesielt til det store tilbudet «Tidenes aktivitetssommer». Her har hundrevis av barn, ungdom og voksne fått idrettsaktivitet gratis gjennom hele sommerferien.

Slik vil vi følge opp videre:

• Det er like viktig som før at alle betaler medlemskontingenten på 300 kroner for 2020. Denne er alltid den samme, uansett hvor av året man er medlem og hvor mye man deltar på. Trenger du ny faktura på de 300 kronene, send melding til daglig@haugerudif.no
  • Vi håper at flest mulig av medlemmene vil betale trening/aktivitetsavgiften for det man er med på. Noen fikk faktura tidlig på året, andre idretter sender ut faktura nå ved høststart.
  • Hvis noen ønsker å få tilbake deler av avgiften, kan man sende en melding til dag.endal@gmail.com Slike ønsker vil bli behandlet individuelt, ut fra hvilken idrett det gjelder, hva man har betalt og hva man har mistet av aktivitet. Samtidig tillater vi oss å minne om at Haugerud IF holder lave avgifter og at tilbudet til medlemmene allerede i utgangspunktet er sterkt subsidiert gjennom offentlig støtte og frivillig innsats.
  • Noen grupper har vedtatt egne ordninger for treningsavgift, bl.a. fotballgruppa.
  • Hvis man har betalingsproblemer, f.eks. pga. permittering og redusert inntekt eller av andre grunner, kan klubben gi stipend for betaling av treningsavgift for barn og ungdom. Vi har fått penger av Oslo idrettskrets for å kunne gi slike stipender. Vi behandler slike forespørsler konfidensielt, og man trenger ikke gi noen omfattende begrunnelse eller levere dokumentasjon. Send en enkel e-post til dag.endal@gmail.com og så blir vi enige om en løsning.
  • Vi kommer ikke til å be om «solidaritetskontingent» eller annen ekstra støtte fra medlemmene, slik en del andre idrettslag har gjort. Vi skal klare driften med de pengene som vi har budsjettert med.

Vi ønsker gamle og nye medlemmer velkommen til idrettsaktivitet denne høsten og håper at ikke pengene skal hindre noen fra å oppleve gleden ved trening, mosjon og fellesskap rundt idretten.