Vi åpner opp for innetreninger igjen fra søndag 24. januar

Oslo kommune har åpnet opp for idrett igjen, i første omgang for barn i barneskolealder. Nå er også Haugerudhallen klar til bruk igjen, oppusset og fin. Haugerud IF starter med innetreninger igjen fra søndag 24. januar. Her kan du lese de nye koronareglene for idretten i Oslo.

Fra og med søndag 24. januar åpner Haugerud IF for inntrening igjen, i tråd med de nye koronareglene fra Oslo kommune. I første omgang åpnes det opp for at barn og unge under 13 år kan bedrive organisert trening på innendørs idrettsanlegg. Alle innendørsanlegg holdes fremdeles stengt for trening for utøvere som er 13 år og eldre.

Dette betyr at blant annet dans, basket, innebandy, badminton og sjakk kan starte opp med de yngste partiene i hallen, trimrommet og klubbhuset de neste dagene. Barnetrimmen avventer beskjed fra Haukåsen skole om bruk av bassenget. De ulike gruppene våre vil informere sine respektive medlemmer om hvordan oppstarten blir.

I henhold til nasjonale føringer, kan trening for aldersgruppen til og med 12 år unntas fra anbefalingen om 1 meters avstand når det er nødvendig for å drive med aktiviteten.

For barn og unge under 20 år er det tillatt med både organisert trening og egentrening (egenorganisert aktivitet) på utendørs idrettsanlegg. I henhold til nasjonale føringer, kan trening for denne aldersgruppen unntas fra anbefalingen om 1 meters avstand når det er nødvendig for å drive med aktiviteten.

Det er ikke tillatt med organisert trening på utendørsanleggene for spillere som er 20 år og eldre. Denne aldersgruppen kan imidlertid bedrive egenorganisert aktivitet alene eller i mindre grupper (maks 5 personer), så lenge de overholder 1 meter avstand til hverandre og andre på anlegget.

De generelle reglene om smittevern gjelder fortsatt:

• Det skal føres lister over alle som deltar på hver aktivitet.
  • Spraying av hender og utstyr, samt rengjøring av flater som mange berører (dørhåndtak).
  • Holde én meters avstand utenom treningsøvelsene og i pauser.
  • Minst mulig tilskuere (foreledre som følger barna sine, kan være til stede, men holde avstand og om nødvendig bruk munnbind).