Vintersportsutstyr til Trosterud skole

Det kan høres ut som veldig dårlig timing, men det blir sikkert vinter igjen… På tirsdag denne uka fikk Trosterud skole og AKS et stort lass med ski- og skøyteutstyr som gave. Betalt av Sparebankstiftelsen DNB og organisert av Haugerud IF. Blir det snø og kulde igjen, skal flere barn i nærmiljøet få prøve seg på ski og skøyter.

I utstyrsboden på Trosterud skole står det nå en stor stabel med vintersportsutstyr som skolen og AKS kan bruke til å lage vinteraktivitet for elevene. Det dreier seg om et større antall smørefrie ski, staver, skistøvler, skøyter og hjelmer. Utstyret kommer på toppen av det som Trosterud skole har samlet av ski og skøyter opp gjennom årene.

Historien startet for tre år siden, da Trosterud AKS (SFO den gangen) og Haugerud IF gjennomførte et skoleår med allidrett for de yngste elevene. Tiltaket ble finansiert gjennom en generøs gave fra Sparebankstiftelsen DNB. Budsjettet ga også mulig for å kjøpe noe aktivitetstutstyr til skolen.

Det ble ikke mulig å finansiere en fortsettelse av allidretten, men Sparebankstiftelsen DNB bevilget i 2018 et nytt beløp til Haugerud IF for innkjøp av utstyr til vinteraktivitet for barn. Klubbens tanke var at mange barn på Haugerud og Trosterud ikke får prøvd seg på ski og skøyter fordi mange familier ikke har slikt utstyr. Og familier vegrer seg for å investere i utstyr som det viser seg kanskje ikke blir brukt.

Når skolen og klubben har slikt utstyr til utlån, kan mange få prøvd seg med ski og skøyter og se om de liker det og kanskje får lyst til å fortsette.

Etter en vinter med dårlig med snø og lite kulde, etterfulgt av koronastansen i all aktivitet, kunne G-Sport på Alnabru tilby Haugerud IF ei fyldig pakke med utstyr for den pengene som klubben hadde til rådighet.

Da er det bare å vente på snøføre og skøyteis…