Anne Marthe – dyktig og populær ballettinstruktør på Haugerud

Her er Anne Marthe! Mange barn her i området kjenner henne allerede. I løpet av de to siste årene har Anne Marthe Melberg hatt over 150 deltakere på danseklasser på Haugerud. Anne Marthe er en av de mange instruktørene og trenerne som gjør det mulig for Haugerud IF å gi et bredt og attraktivt aktivitetstilbud.

Det er flere av gruppene i klubben som har bidratt til medlemsveksten de siste årene, men mest av alt er det dans. Fra å ha hatt et titalls dansere da vi prøvde ut slike tilbud for noen år siden, har vi nå 250 dansere i sving, mange av dem danser både vår- og høstkursene, og en del går flere kurs hvert halvår.

–  Vi må levere kvalitet på alle områder, og aller viktigst er det å ha gode instruktører, sier Laila Svendsen, Haugerud IFs prosjektleder for dans. – Anne Marthe har vært en av disse ressurspersonene som har vært en god ambassadør for klubben og en dyktig instruktør for mange barnegrupper etter hvert. Hun kan dansefaget, hun er kjempegod i instruktørrollen og har en naturlig autoritet som gjør at både barn og foreldre blir fornøyde.

Eva Sjue er mamma til en av danseelevene, Mari på fire år. – Ballettilbudet for de minste er helt supert. Her får barna øvd på konsentrasjon og koordinasjon, de lærer å følge instruksjoner, og de får nye venner. Jeg er så imponert over Anne Marthe som klarer å holde styr på denne gjengen og har fått lært dem så mye. Nå vet Mari både hva femteposisjon og plié er! sier en fornøyd mor. Eva er for øvrig også nestleder i Haugerud IF. – Jeg er stolt over at klubben kan tilby slike gode danseklasser og over å ha Anne Marthe med på laget.

Anne Marthe er i ferd med å avslutte sin bachelorgrad på Norges dansehøgskole. Samtidsdans med pedagogikk og med ekstrafag klassisk didaktikk, for å være helt presis. En av eksamensprøvene har blitt avlagt i trimrommet under Haugerudhallen. – I løpet av året har jeg hatt en veileder som også har vært her i trimrommet et par ganger for å se meg i aksjon og gi tilbakemeldinger, forteller Anne Marthe. – Forrige mandag da det var eksamen, var de to som kom for å se meg øve med barna; en uavhengig sensor var også med. Nå venter jeg på dommen…

Over 150 danseelever

På to år har Anne Marthe hatt over 150 barn på sine danseklasser på Haugerud. Hun har også instruert på jazzkurs for voksne, ledet barnedans, hatt jazzkurs for barn og ungdom ute i sommerprogrammet, og på jentedagen i fotball kom hun inn og hadde en populær dansetime med fotballjentene.

– Vi prøver primært å finne kompetente instruktører fra lokalmiljøet, sier prosjektleder Laila Svendsen. – Dette har vi heldigvis klart. Mange barn og unge har blitt kjent med instruktører som blant andre Frida, Sara, Celine, Crissel og Mimmi. Finner vi ingen i nærmiljøet, leter jeg andre steder gjennom nettverkene jeg har. Anne Marthe og Gard har vi funnet på Norges dansehøyskole, og K-pop-instruktører har kommet fra K-pop-linja på Hadeland folkehøgskole. Norges danseforbund har hjulpet oss, og så har vi søkt i nettverkene rundt Linedance, Zumba osv.

Naturlig trang til bevegelse

Anne Marthe sier at hun har et takknemlig utgangspunkt når hun skal instruere barneklasser. – Barn har en naturlig trang til og glede ved å være i bevegelse. Dette bygger vi videre på som instruktører. Prøver ut ulike rytmer, tester både små og store bevegelser, gir barna et større repertoar av bevegelser. Så gjelder å se hver enkelt og gi dem oppmuntring som gjør at de lykkes, steg for steg, bokstavelig talt.

Haugerud IF og prosjektleder Laila har klart å holde dansetilbudet gående nesten hele året. – Vi hadde et avbrudd i mars og noen uker, men denne høsten har vi hatt fullt program igjen i tillegg til masse gratis dansekurs i sommer for barn, unge og voksne. Tilbudet vårt spenner over alt fra ballett og barnedans til K-pop, hip hop, Zumba og Linedance.

Sesongsavslutning – på tross av koronaen

Vi måtte gjøre en ny vri på sesongavslutningen dette halvåret. Vi har tidligere hatt store fellessamlinger med opptil 350 deltakere. Nå har vi feiret gruppevis, med begrenset antall familiemedlemmer til stede, munnbind og antibac og alt som hører til. Men barna har fått vise hva de har lært, foreldrene har fått sett og fotografert, og medaljer og pokaler har det blitt på alle barna, sier Laila.

Hun forteller at egnede danselokaler etter hver har blitt en utfordring. – Når noen av de vanlige danselokalene er blitt koronastengt, er det veldig trangt om tid og plass i de gjenværende lokalene. Vi stanger i taket. Kalenderen og lokalene rommer ikke flere tilbud, og vi har ventelister på mange av kursene.

Publisert 30.11.2020