Gratulerer med 50-årsdagen!

Gratulerer med dagen til alle venner av Haugerud Idrettsforening! I dag er det nøyaktig 50 år siden klubben ble stiftet av en liten gruppe ildsjeler i Haugerud borettslag. Det startet i det små, fordi det var behov for et idrettslag. I dag er vi et stort og sterkt allidrettslag som med godtmot legger ut på de neste femti årene. Vi skal fortsatt sette hele nærmiljøet i bevegelse!

Foto: John Myhre/OBOS

Da Haugerud IF ble stiftet, var området på Haugerud helt nybygd. Mange hundre familier hadde flyttet inn i Haugerud og Solfjellet borettslag. Mange barn, ingen fritidstilbud. Det var behov for noe positivt å gjøre for alle de unge. Slik ble ideen til et nytt idrettslag unnfanget i tillitsmannsutvalget i Haugerud borettslag. Disse opprettet en idrettskomite, og det var denne komiteen og noen andre som møttes til stiftelsesmøtet for Haugerud IF. datoen var 26. november 1970. Dette var akkurat i tide til å kunne melde på klubbens første fotballag til seriespill før fristen 1. desember.

Her kan du lese en lengre artikkel om klubbens oppstart og de første aktivitetene i en artikkel i Akers Avis.

I dag driver Haugerud IF sin aktivitet under slagordet “Setter hele nærmiljøet i bevegelse”.  Det handler naturligvis om idrett og mosjon, men også om noe mer. Sosial bevegelse; å bringe folk sammen. Kulturell bevegelse; å skape en ny kultur i en mangfoldig befolkning. Og bevegelse over tid; Haugerud IF skal bidra til at området vårt blir et enda bedre sted å bo om tre, fem og ti år.

Her er en forklaring, skrevet av styreleder Dag Endal, som utdyper hva vi mener med å “sette hele nærmiljøet i bevegelse”.

Og her er en kort videofilm om Haugerud IF av i dag.

Takk til alle som har bidratt til klubbens vekst og aktivitet, i fortid og i nåtid! Her er en videohilsen til dere alle.

Her forteller HIF-leder Dag Endal om hvordan det er å drive idrettslag og feire 50-årsjubileum i et koronaår.