1974 – 1978

1974 – Haugerud IF markerer seg

Fra nyttår igjen var Haugerudhallen åpen for ordinær trening igjen. Klubben hadde etter styrets menig fått alt for lite treningstid og etter noen runder med skoleadministrasjon fikk vi noen flere timer. HIF-NYTT kom ut i 3 utgaver dette året, mai, september og desember.

Fotballgruppa startet, som en av de første i Oslo, med jentefotball denne sommeren. Jentene spilte privatkamper mot guttelag.

Sent på høsten åpnet trimløypa etter mange nedlagte dugnadstimer fra klubbens medlemmer. Badminton og håndball gruppene var i stor vekst, men dessverre så var det igjen problemer med Haugerudhallen, denne gang var det vannlekkasje som førte til at klubben igjen fikk klare seg med halv hall.

Aftenposten hadde i november en større reportasje om Haugerud IF i en serie om idrettslag i drabantbyene. Dette var klubbens første reportasje i Aftenposten.

1975 – Vårt første runde år

Medlemstallet var nå passert 500. Gruppestyrene ble gitt større selvstendighet og skulle blant annet utarbeide egne budsjettforslag. Hoppbakken stod ferdig ved årskiftet, men det var vanskelig til å få folk til å organisere hopptrening.

Oslo kommunes 5 års gave til Haugerud IF var ferdigstillelse av Haugerudbanen på høstparten. Anlegget omfattet utendørs håndball og fotball bane, men det var små muligheter for å drive friidrett.

Klubben fikk tildelt treningstimer i nye Lutvann skoles gymsal, men aktiviteten i gruppene var så stor at tildelte timer allikevel ikke dekket behovet.

To av badminton gutta tok sølvmedalje i junior NM.

Trimløypa Haugerud – Rundtjern var klubbens jubileumsgave til seg selv og til folket i nærmiljøet.

1976 – Savnet etter klubbhus melder seg

Trimløypa ble dette året lysløype og kunne dermed brukes både sommer og vinter.

HIF-NYTT kom ut på nytt igjen etter litt vaskeligheter med å få folk til å gjøre jobben, men med Gerda Torvildsen som redaktør ble det allikevel utgitt 2 nummer i løpet av året.

Både hovedstyret og gruppestyrene begynte å føle savnet etter et fast møtelokale uten at noen konkrete planer ble lagt for å få til dette.

1977 – Klubbfarger stadfestet

Endelig skjedde det noe i hoppbakken da klubben fikk hovedinstruktør fra idrettshøyskolen som arrangerte hoppskole for barn med lokale ledere.

Nødvendige og ønskelige endringer ble gjort i foreningens lover og det ble vedtatt at klubbens farger skal være rødt og blått.

Haugerud IF inngikk et samarbeide med Senter Sport om utgivelse av HIF-NYTT og bladet kom ut hele 4 ganger dette året.

Et møtelokale i Haugerudsenteret ble stilt til disposisjon hver onsdag for Haugerud IF og styrenes møter ble avholdt der.

Friidrettsgruppe ble etablert, men på grunn av mangler på treningsbane stilte deltagerne bare opp i terrengløp og stafetter.

Badmintongruppen ble tildelt NM for ungdom som gikk i Ekeberghallen. I dette mesterskapet ble Tomm Eriksen tredobbelt norgesmester og ble med det klubbens første norgesmester.

1978 – Landets første kvinnelige fotballdommer

Fotballgruppa markerte seg med å få landets første kvinnelig dommer, Lisbeth Olsen. De hadde også landets yngste kretsdommer i Bjørn Solberg.

Haugerud IF markerte seg også dette året med at vi fikk kretsmestere i alle klubben grupper.