Her er detaljerte lister over oppgaver klubben trenger hjelp til på hvert område.
For deg som er litt praktisk og kan håndtere en hammer, kniv, skrutrekker, drill, malerkost o.l. Haugerud IF har ansvar for idrettshallen, tennisbanene, klubbhuset, fotballbanen, ballbingen mm. Det er hele tida noe som må fikses, ordnes, ryddes, repareres.
- Holde orden i Bua på fotballbanen
- Holde orden i Haugerudhallen
- Reparere nett og ballfangere på Haugerudbanen
- Rydde og plukke søppel på fotballbanen
- Rydde og plukke søppel i idrettsparken
- Vårdugnad på tennisbanene og fotballbanen
- Vedlikehold av tennisbanene
- Små reparasjoner på ballbinge, tennisbaner, innbytterbokser
- Innrede kjelleren på klubbhuset mer praktisk
- Små reparasjoner på klubbhuset og området rundt
- Delta i en «fiksegruppe» i klubben
- Pusse og male når det trengs og de hvor det trengs
- Vedlikehold av «blåbanen», innebandybanen mellom ballbingen og tennisbanen
- Fjerne håndballklister på golvet i Haugerudhallen
Det er mye administrasjon for å holde idrettslaget gående. Noe på telefon, men enda mye mer på PC. Dette er oppgaver som kan gjøres hjemmefra og som oftest når man her best anledning.
- Registrere medlemmer ut og inn
- Ordne med spillerlisenser
- Skrive tekster til hjemmesider
- Lage artikler om folk og aktiviteter
- Lage invitasjoner, løpesedler og plakater
- Skrive søknader om penger
- Lage layout på trykksaker
- Ajourføre google-kalendere for hallen, banen, trimrommet osv.
- Ringe rundt til medlemmer og snakke om kontingent og avgifter
Rundt hvert av lagene våre er det praktiske oppgaver som skal løses. Ordne utstyr, ordne med drakter, kjøre til kamper, hjelpe til ved spillermøter og foreldremøter, hjelpe til på treninger, lage og delta på dugnader.
- Organisere kjøring til bortekamper og turneringer
- Kjøre spillere til bortekamper
- Holde orden på treningsutstyr (baller, kjegler osv)
- Kampvert på kamper på hjemmebane (ta imot motstander, sette fram mål osv)
- Lagleder/lagkontakt for lag i fotball eller basket
- Sette i stand til sjakkvelder og rydde etterpå
- Vakt på barnetrimmen på Haukåsen skole
- Lage sosiale aktiviteter for lagene; på klubbhuset, i marka, på kino e.l.
- Være medhjelper på dansekursene (krysse av på lister, informere foresatte osv)
- Være trener eller hjelpetrener
- Dømme kamper for de yngre lagene
- Bli autorisert dommer
- Være lagleder/lagkontakt for et lag
Hjelpe til ved kamper, turneringer og arrangementer
Skaffe kaker o.l. til kiosk, stå i kiosken, kjøre til bortekamper, kampvert på hjemmekamper, sette i stand mål, nett og annet utstyr.
- Være vakt i Haugerudhallen på treninger på hverdager eller på kampdager i helgene
- Ansvar for kiosk i Haugerudhallen eller på fotballbanen (innkjøp, vaktliste osv)
- Stå i kiosken
- Bake kaker eller boller, lage samosa eller vårrull
- Gi vaffelrøre til bruk i kiosken
- Sette i stand før kamper og turneringer
- Sitte i sekretariatet under kamper i håndball, basket og innebandy
Rundt kamper, treninger og arrangementer trenger vi små ting som skaper trivsel for unge og voksne, utøvere og tilskuere:
- Skaffe litt frukt
- Bake kaker eller boller
- Koke ei suppe, lage sosiale samlinger for spillere, trenere og foreldre, følge lagene på bowling, bading eller andre utflukter. Vi ønsker også å kunne holde åpent klubbhus innimellom der folk i klubben kan møtes.
- Holde åpent klubbhus som en uformell møteplass innimellom
Vi må alltid passe på å skaffe penger til klubben slik at vi kan tilby god aktivitet til en rimelig penge. Vi trenger hjelp til å skrive søknader, lage rapporter, kontakte sponsorer, skaffe og organisere dugnader osv.
-
Organisere salg av HIF-utstyr (HIF-butikken)
- Skrive søknader om penger til aktivitet
- Skaffe sponsorer til klubben
- Skaffe flere grasrotgivere til klubben
Vi blir hele tida kontaktet av folk som har spørsmål: Hva slags aktivitet har HIF? Har vi basketball for 9-årig jente? Trim for voksne damer? Kan vi leie klubbhuset? Når trener G2014-laget? Hvordan blir jeg medlem? Vi trenger hjelp til å følge opp slike henvendelser til folk har fått det de ønsker. Mye på telefon, e-post og sms, men også litt personlig.
- Ta imot telefoner og svare på spørsmål om klubben
- Veilede folk som skal finne informasjon på hjemmesidene
- Stå på stands og dele ut informasjon om klubben
- Dele ut informasjon om klubben i postkasser
Vi skal satse mer på kommunikasjon via Instagram, Snapchat, Facebook o.l., både for å treffe unge og voksne med tilbudene våre. Da må vi lage ta bilder, filme korte videoer, redigere filmer, lage korte tekster som kan postes på sosiale medier.
- Ta bilder og film fra aktiviteter (kamper, trening, arrangementer)
- Lage små videofilmer om frivillige i klubben
- Poste saker på Instagram og Facebook om hva som har skjedd i klubben
- Lage PR for kommende aktiviteter
Det er alltid behov for å holde hjemmesidene til klubben og gruppene og lagene bedre oppdatert. Ting skjer, og vi ønsker at hjemmesidene skal vise aktiviteten i klubben. Vi bruker web-verktøyet WordPress, som ligner mye på å jobbe i Word. Opplæring blir gitt.
- Sjekke at faktaopplysninger er oppdaterte (kontaktpersoner osv)
- Legge ut nye artikler om aktiviteter
- Bytte ut til nyere bilder
- Oppdatere kontaktopplysninger osv.
Ledelse av klubben
Som frivillige foreninger flest har også Haugerud IF ulike styrer og råd som står for ledelse av klubben. Hovedstyret har ansvar for hele klubben. Grupperådene har ansvar for hver sin idrettsgruppe. Medlemmene i styrer og råd velges vanligvis for ett eller to år av gangen, som oftest rundt mars hvert år.
Når man sitter i et slik styre eller råd, deltar man på møter noen ganger i året og gjør oppgaver som man fordeler seg imellom.
Er det interessert i denne typen organisasjonsarbeid, er du hjertelig velkommen til å melde interesse. Det er lærerikt, det gir nyttig erfaring å ha til f.eks. jobbsøknader, og du får referanser du kan bruke i søknader. Dessuten lærer du klubben og nærmiljøet å kjenne og får en sterkere tilhørighet til stedet du bor.