Basket-boom på Haugerud

- Det er nesten så vi ikke tror det selv. Vi har opplevd en skikkelig basket-boom på Haugerud. På få dager har vi registrert over 70 barne- og ungdomsspillere i nystartede Haugerud IF Basket, sier basketildsjel i klubben, Gunn-Ågot Tek-Karlsrud.

Haugerud Basket har hatt tilbud om to kvelder med basketballtrening hver uke gjennom hele sommeren. Dette har vært åpne treninger der barn og ungdom har fått prøve seg på basketspill. Men nå nærmer det seg oppstart av basketkamper; seriekamper for ungdomslagene og EasyBasket-turneringer for barnelag.

– Vi har vært spente på om basketinteressen fra i sommer lot seg omgjøre til basketmedlemmer og organiserte basketlag. Nå vet vi svaret. Svaret er ja! Medlemmene har strømmet inn, sier Gunn-Ågot Tek-Karlsrud. – Men det har kostet mye arbeid. Det er ikke bare-bare å starte en basketklubb fra grunnen av. Mye skal på plass: Treningstider, trenere, utstyr, lagledere, drakter, lisenser, registre, sekretariat til alle kampene – og så videre.

– Nå venter vi på at siste brikke skal falle på plass, forteller leder for Haugerud IF, Dag Endal. – Haugerudhallen er ikke fullt ut konstruert for basketballspill. Vi må ha kurver som yngre barn kan klare å bruke, og vi må ha store kurver og oppmerking til full basketbane slik at vi så snart som mulig kan spille våre hjemmekamper i vår egen storstue, Haugerudhallen. Det er også viktig å kunne trene på forholdene slik de er i kamper med riktige mål og oppmerking. Bystyret har gitt grønt lys for oppgradering av hallen, og pengene er bevilget! I tillegg skyter Haugerud IF inn egne midler.

Gunn-Ågot har vært primus motor for oppbygging av en basketklubb på Haugerud

En viktig faktor for basketsuksessen på Haugerud er at klubben har fått sterke ressurspersoner som trenere. – Jannis Magulas er krumtappen i systemet. Norsk-greker, oppvokst på Rhodos og i Ole Messelts vei, spilt basket på internasjonalt toppnivå, nå flyttet tilbake til Trosterud.

– Jannis har sagt han skal vie all sin energi og all sin basketerfaring til å bygge opp en sterk basketklubb på Haugerud, sier Gunn-Ågot. – Tenk for en gave til en breddeklubb som vår! Jannis er en krevende trener som bare vil ha det aller beste for de unge her i området. Ikke nødvendigvis for å skape stjernespillere, men for at våre spillere skal utvikle seg, bli trygge på seg selv og få et godt liv. Samtidig er han en veldig omsorgsfull og inkluderende person som ser hvert enkelt menneske bak basketspillerne.

Jannis Magulas har også trukket seniorspillere fra sitt nettverk inn i Haugerud Basket. Mange av dem har vært basketspillere på høyt nivå gjennom mange år. Flere av dem er nå trenere for barne- og ungdomslagene, i tillegg til at de inngår i det nye seniorlaget som nå skal starte seriespill i Haugerud-drakt. Seniorene starter å spille så snart koronasituasjonen tillater det.

Basketen på Haugerud trener nå i Haugerudhallen på tirsdager og onsdager. Det er egne treningsgrupper for 7-10 år og 11-13 år, gutter og jenter sammen. Disse skal spille EasyBasket-turneringer utover høsten og vinteren, en litt forenklet form for basket der man spiller en rekke korte kamper i løpet av én dag. Så er den tidligere Gutter16-gjengen meldt opp som G17-lag i serien, og det beste av alt: Haugerud IF har fått en herlig gjeng med tenåringsjenter som blir et nytt lag i J16-klassen.