Første helg med ti basketkamper gjennomført

Haugerud Basket fikk en hektisk start på 2021/22-sesongen. Sist helg spilte vi ti kamper på to dager, og alle ungdoms- og voksenlagene var i aksjon. Noen seire, noen tap. Og mange nyttige erfaringer rikere. Les en oppsummering her og se bilder av lagene i aksjon.

Haugerud Basket har nå godt over 100 aktive spillere, i alderen fra seks år og opp til 37 år. Vi har meldt på fem lag i ungdomsklassene; Jenter 14, Gutter 14 og Gutter 15, Jenter junior (J19) og Gutter junior (G19), samt to senior herrelag i henholdsvis 2. og 4. divisjon (M2 og M4). Med unntak av noen av G19-spillerne hadde ingen av de vel hundre spillerne representert Haugerud IF i kamper tidligere.

Vi har også en flott gruppe med rundt 25 barnespillere i alderen 6-10 år, men disse spiller ikke vanlig seriespill, men deltar i såkalte EasyBasket-turneringer noen helger i løpet av året.

Vi er en veldig ung og fersk basketklubb og har mye å lære når vi nå kjører i gang med en basketsesong som varer fra oktober til april neste år. Her er noen erfaringer å ta med oss:

• Når vi møter andre basketklubber til kamp, får vi mange hyggelige tilbakemeldinger på at Haugerud har kommet inn i basketfamilien. Vi blir ønsket velkommen og får ros for det vi har fått til på kort tid.
  • Basketballforbundet og Region ØST har vært veldig imøtekommende og støttende for oss som har kommet inn som nykommere med liten erfaring.
  • Basketballen har et veldig krevende opplegg for kampgjennomføring og komplisert regelverk som gjør at inngangsterskelen for nykommere er veldig høy. Tross dette ser det ut til at vi har våre saker like mye (og lite) «på stell» som mange av de etablerte klubbene.
  • Vi har gode og dedikerte trenere som vil utvikle spillerne våre betydelig de kommende månedene.
  • Vi trenger mange flere foreldre som kan være med på å løse enkle oppgaver rundt lagene, hjemmekampene og treningene.
  • Til alle hjemmekampene, både når vi spiller på hjemmebane på Haugerud og i Furusethallen, må vi skaffe 3-4 personer som kan være sekretariat og styre klokke, resultattavle og live-update på internett.
  • På hjemmekampene skal vi etter hvert også få kioskdrift slik at vi kan tjene noen kroner til basketgruppa og skape miljø rundt kampene.
  • Vi møter – naturligvis – lag som har spilt sammen mye lengre enn oss. De har bedre teknikk og er mer samspilte. Men dette er forsprang som det går an å kutte inn på! Og vi får til veldig mye bra som nybegynnere.
  • Utfordringene er størst for de yngste lagene våre. Ikke bare er vi nybegynnere, men våre spillere er ofte færre, de er 2-3 år yngre, 30-40 cm kortere og 30 kilo lettere enn mange spillere hos motstanderne. Da blir jobben å fokusere på det positive; det vi likevel får til og alt som går framover fra uke til uke med mer trening.
  • Juniorgutta har noe spennende på gang. De vokser med oppgavene og spiller nå bra både som G19-lag og på M4 seniorlaget.
  • Vi har en meget bra seniorstall nå. Et 2. divisjonslag som på en god dag kan slå alle motstandere og et 4. divisjonslag som er et godt tilbud til dem som ikke kan satse like mye, men likevel vil spille aktivt, og ikke minst et bra treningstilbud for juniorgutta.

Nedenfor kan du se noen utvalgte bilder fra kampene de siste dagene.