Treningsdisiplin

Skal man komme noen vei som basketspiller og som basketlag, må man lage best mulig treninger. Gode treninger er ikke bare trenerens ansvar. Hver spiller har selv et like stort ansvar for å gjøre treningene gode og for å lære mest mulig fra gang til gang.

Slik kan du som spiller og laget ditt få mest mulig ut av treningene som klubben tilbyr:

• Møt opp på så mange treninger som du kan.
  • Ved å organisere tiden din og planlegge lekser og andre forpliktelser, kan du fint kombinere baskettrening med god innsats på skolen og forpliktelser i familien! Lærer du å organisere deg selv og oppgavene dine, blir du også en flinkere skoleelev.
  • Om du er forhindret fra å trene, send melding til treneren så snart du vet det. Gi helst en forklaring, så sant det ikke er ting som du ikke vil dele med andre.
  • Møt presis på trening. Det betyr at man møter FØR treningen starter – og så mye tidligere at man rekker å stå klar med sko og treningstøy på når treningene starter.
  • Fokuser på oppgavene du skal gjøre. Prøv å forstå HVORFOR man gjør øvelsen og HVA man skal lære/øve på.
  • Spør treneren om ny forklaring om det er noe du ikke skjønner.
  • Gjør øvelsene så riktig som mulig. Hvis man gjør dem halvgodt, eller på en annen måte enn man skal, øver man seg bare på å gjøre feilene om igjen og om igjen. Poenget med trening er å gjøre de riktig tingene om igjen og om igjen. Det er lite smart å møte på trening og øve på egne feil…
  • Spør gjerne treneren etter trening om det er spesielle ting du bør øve mer på. Det er bedre å ta slike samtaler etterpå enn midt under trening.
  • Har du personlige ting som gjør det vanskelig å trene (skader, sykdom, vanskelige opplevelser), snakk gjerne med trener om det på tomannshånd. Kanskje kan du få noen god råd, og uansett vil treneren da forstå bedre hvem du er og hva du tenker på.

Følg Haugerud Basket på Facebook – her kommer oppdateringer: https://www.facebook.com/Haugerud-Basket-101809144808495/